Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Jeanneau girer opp i Norge

Jeanneau Prestige 60 ble kåret til European Powerboat of the Year 2010. Heitmann mener at dette gir drahjelp på det norske markedet, og vil satse mer på motorbåtene.

Publisert

Det var fem båter fra store, anerkjente verft i finalen. Prestige 60 danket ut alle.  Utmerkelsen er basert på en faglig vurdering av en bredt sam mensatt europeisk journalistjury, der Båtliv representerer Norge. Derfor henger prisen høyt, melder Heitmann i en pressemelding.

- Vi har etablert Jeanneau som et anerkjent og solid seilbåtmerke i Norge. Nå jobber vi med å få til det samme med motorbåtene. Prisen gir oss verdifull drahjelp, sier importøren Peter Heitmann.

Internasjonal utvikling

Prestige 60 har skrog som er utviklet i samarbeid med amerikaneren Michel Peters. Han har blant konstruert flere offshore-1 racing katamaraner. Skroget er formet for optimalt å kunne utnytte de nye, store IPS-motorene til Volvo Penta.

Motorløsningen er kompakt, noe som gir Prestige 60 bedre plass under dekk enn mange tilsvarende store yachter med tradisjonell motorinstallasjon. Standardinnredningen består av tre store gjestelugarer med egne toalett og en ekstra, komplett lugar akter.

 Italieneren Vittorio Garonni har laget interiøret og de utvendige linjene. Han har satset på en klassisk stil. Prestige 60 har en enorm flybridge med sentermontert førerposisjon.

- Vi er veldig fornøyde med at designeren har plassert byssa i akterkant av salongen. Det er noe som norske, erfarne motorbåtbrukere vet å sette pris på, mener Heitmann.

Prisbombe

Han legger også vekt på at Jeanneau klarer å bygge en solid yacht med forseggjort innredning til en gunstig pris.

- Det gir kundene trygghet å vite at vi som importør har et stort, effektivt og serviceinnstilt verft i ryggen. En Prestige 60 kommer på cirka 10,5 millioner kroner i Norge. Det er rimelig i forhold til engelske, italienske og også polske båter. Prestige 60 krever at skipperen har sertifikat. Det er en bøyg for veldig mange. Rent salgsmessig har jeg nok større tro på den ”sertifikatfrie” 50-foteren som nylig ble vist for første gang. Denne modellen har en skroglengde på 14,98 meter samtidig som den er 4,36 meter bred. Prisen - under seks millioner kroner, er  uslåelig, mener Heitmann.