Søk i arkivet

ELECTRIFISERT: Volvo Penta utstyrer en Lucia 40 fra Fountaine-Pajot med elektrisk drivlinje.
ELECTRIFISERT: Volvo Penta utstyrer en Lucia 40 fra Fountaine-Pajot med elektrisk drivlinje. Foto:

Volvo Penta skal utvikle elmotorløsninger

Volvo Penta har store ambisjoner om elektrifisering for båter og anleggsmaskiner. Nå starter de opp et utviklingssamarbeid med Fountaine-Pajot.

POWER: Katamaranprodusenten
produserer også flerskrogsbåter som ikke benytter seg
av vindkraft.

POWER: Katamaranprodusenten produserer også flerskrogsbåter som ikke benytter seg av vindkraft.

Volvo Penta og Fountaine-Pajot annonserte 20. mai at de skal samarbeide om å utvikle nye løsninger innen elektrisk mobilitet.

– Fountaine-Pajots kunnskap og nærhet til kundene vil gi oss verdifulle data om hvordan kundene bruker sine båter. Dette vil være verdifull test av vårt konsept som skal gi fordeler for båteiere, sier Volvo Penta-sjef Johan Inden i en pressemelding.

– Vi vil også dra nytte av samerbeidet, sier Vincent Laigo hos Fountaine-Pajot. De opplever at kunder ønsker mindre vedlikehold, økt bærekraft, og mer naturlig seilingsopplevelser. Laigo mener elektriske løsninger vil være løsningen på disse behovene.

Astréa 42 fra Fountaine-Pajot ble kåret til Årets Båt i Europa for 2019, les: Sommerhus som seiler.

40-fots testbåt

De to selskapene skal nå teste ut ny teknologi på en 40-fots katamaran som også benytter seg av vindkraft. Fountaine-Pajot er verdens nest største katamaranprodusent. Verftet som holder til i La Rochelle eier også Dufour. Fountaine-Pajot bygger over 600 katamaraner hvert år. De har også katamaraner uten mast. Å elektrifisere seilkatamaraner er fornuftig. De kan bruke propellene til å lade batteriene under seil. Slike båter har også to motorer, som ellers gir komplisert installasjon, og høye servicekostnader. 

Lagoon er Fountaine-Pajot største konkurrent. De lanserte en hybrid katamaran alt i 2006. Det var en parallellhybrid. Modellen ble ingen suksess. Generatoren klarte ikke å levere nok strøm til de to elmotorene, så farten mot vinden ble for dårlig. Katamaranen var også utstyrt med blybatterier, som ikke tok i mot energien fra generatoren efektivt nok.

Les: Hybridløsninger kommer nå også på båt

BRANNBIL: Volvo Penta samarbeider
med Rosenbauer om en elektrisk brannbil.

BRANNBIL: Volvo Penta samarbeider med Rosenbauer om en elektrisk brannbil.

Ukjente detaljer 

Volvo Penta vil ikke avsløre detaljer. Det vil de først gjøre til høsten. For ett år siden sa Volvo Penta at de skulle introdusere elektriske løsninger i 2021. De har alt vist frem en elektrisk brannbil, bygget sammen med Rosenbauer. Det er også kjent at Volvo Penta skal levere system til en elektrisk ferge i Göteborg.

Les:  Elbåter kommer, tror svenskene

 

  

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen