Søk i arkivet

EL: Klåstadskipet får fire motorer på 10 kW her under skroget.
EL: Klåstadskipet får fire motorer på 10 kW her under skroget.

Vikingskip får norskutviklete elmotorer

SeaDrive i Tønsberg utvikler løsninger for fremtidens båtliv. Løsningen vil få sin ildprøve på Klåstadskipet. I 2020 legger skipet ut på langtur og vil være underveis i fem år.

KNARR: Klågstadskipet er av
typen karr, men større bredde og økt fribord som gir
bedre lastevne.

KNARR: Klågstadskipet er av typen karr, men større bredde og økt fribord som gir bedre lastevne. Foto: Coates Productions

Klåstadskipet er en rekonstruksjonene av en 16,5 meter lang knarr funnet ved Klåstadkilen ved Larvik. Fartøyet satte seil i høst, og nå får det 20 meter lange skipet fire unike elmotorer som gjør at mannskapet slipper å ro når vinden uteblir.

–  Vi har utviklet elmotorer som kan dreies. Det gjør at motoren som gir båten fremdrift, også fungerer som thrustere, og gir økt manøvreringsmuligheter, forteller Finn Limseth i SeaDrive. Både vikingskip-replikaen og SeaDrive holder til i Tønsberg. 

LES: Klåstadskipet på jomfrutur

Mer effektive

– Våre drev er slankere, og vil derfor yte mindre motstand gjennom vannet, som igjen forlenger rekkevidden, mener utvikleren. SeaDrive har investert stort for å kunne produsere elmotor-løsningene i Tønsberg.

– Undervannshuset er også produsert slik at vi kan sette propellen på forsiden, slik som Volvo Penta gjør med sine IPS-drev. Det gir ytterligere bedre ytelse, forklarer Limseth.

De fire motorene på Klåstadskipet er på 10 kW hver. En slik motor kan erstatte en 20-30 hester. SeaDrive vil også produsere en mindre utgave på fem kilowatt, samt en større på 20 kW. Motorene er egnet for båter med begrenset fart, som snekker og seilbåter.

NORSK: Finn Limseth har bakgrunn fra
Engbo, og har nå startet ny virksomhet som satser på
elektrifisering.

NORSK: Finn Limseth har bakgrunn fra Engbo, og har nå startet ny virksomhet som satser på elektrifisering.

Fleksibelt system

PROPELL: Klåstadskipet vil
få foldepropeller, men SeaDrive har også utviklet egen
modell for el.

PROPELL: Klåstadskipet vil få foldepropeller, men SeaDrive har også utviklet egen modell for el. Foto: SEILmagasinet

Selve elmotoren er plassert i drevet. I drevet er det også plass til elektronikk. Drevet er enkelt å montere under båten. Det finnes ulike lengder på stammen mellom motoren og skroget, og også en finne under, som gjør at hele motoren kan brukes som ror. Motor og stammen kan også brukes som en påhengsmotor.  

Løsningen med at motoren kan rotere under skroget gir mange muligheter. Flere slike motorer kan jobbe sammen, og skape en avansert docking-løsning.

Finn Limseth mener at prisen også er fordelaktig.

Også for høyere fart

SeaDrive har også funnet frem noen svært avansert og kompakte elmotorer med høyere ytelse, som går på høyere spenninger. En slik motor er testet på en planene racerbåt, hvor den er satt inn i en modifisert 25 hester.

MOTOR: SeaDrive har også
kraftigere motorer i portofølgen. Kompakte og avanserte.

MOTOR: SeaDrive har også kraftigere motorer i portofølgen. Kompakte og avanserte. Foto: SEILmagasinet

Billigere batterier

– På Klåstadskipet vil vi fjerne noe av ballasten, som er av stein, og erstatte dette med blybatterier. Vi bruker dette, fordi det blir enklere å gi service, eller erstatte. Mye av tiden vil Klåstadskipet være i Russland. Skipet vil seile dagsetapper, og det gir tid for å lade om natta. Foruten høy vekt, så er også lang ladetid en ulempe med blybatterier, forteller Limseth.

–      Prisene på litiumbatterier faller. Mange snakker om at  elrevolusjonen ville starte når prisen per kilowatttime falt under 100 dollar. Det skjedde i fjor. De siste årene har prisen falt 25 % i året, sier Limseth. Han mener derfor at det er smart å ikke kjøpe full batteripakke nå, men bygge ut etter hvert.

SeaDriv har tilgang til batterier fra Tesla fra biler som er kondemnert. Disse batteriene deles opp i 16 deler av 25 volt, godt egnet for motorene de selger.

TYPE2: Med store batterier, kreves
det bedre ladesystemer. SeaDrive har tatt frem system som brukes
for elbiler.

TYPE2: Med store batterier, kreves det bedre ladesystemer. SeaDrive har tatt frem system som brukes for elbiler. Foto: SEILmagasinet

Også ladeløsninger

SeaDrive har sammen med et annet selskap utviklet ladeløsninger for elbåter. Til nå er det vanlig å lade elbåter med vanlig landstrømkabel, CEE, eller Schuko. Disse kan gi 3,7 eller 2,3 kW. Da går det sakte å lade store batterier.

– Til sommeren blir det satt opp Type 2 kontakt i Tønsberg, som Klåstadskipet vil bruke. Dissekontaktene kan gi opp mot 22 kW, forteller Limseth. Type 2 kontakt er standard for elbiler. Kontakten har innebygget kommunikasjon med enheten som lades, og leverer ikke noe strøm før det er dialog.

– Kontaktene er avanserte, og kan styres med Vipps, det gir en enkel betalingsmulighet forteller Limseth.

VRIBAR: Klåstadskipet
får drev som kan rotere. Motorene fungerer også som
Thrustere.

VRIBAR: Klåstadskipet får drev som kan rotere. Motorene fungerer også som Thrustere. Foto: SEILmagasinet

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen