Søk i arkivet

REN: «Statsraad Lehmkuhl» blir enda mer miljøvennlig med eldrift. Skipet bruker seil som fremdrift 60 prosent av tiden under veis.
REN: «Statsraad Lehmkuhl» blir enda mer miljøvennlig med eldrift. Skipet bruker seil som fremdrift 60 prosent av tiden under veis. Foto:

«Statsraad Lehmkuhl» blir hybrid

Bergens stolthet får batterier, og blir verdens første bark med eldrift.

STOR: «Statsraad
Lehmkuhl» er Norges største seilskip.

STOR: «Statsraad Lehmkuhl» er Norges største seilskip.

Stålbarken med hjemmehavn i Bergen får 4,2 millioner i støtte av Enova for å bygge om skipet fra diesel til hybrid, melder Bergens Tidene. Støtten fra Enova vil dekke ca halvparten av kostnadene ved ombygging. 

– Det blir ikke noe mer miljøvennlig enn å seile, så med batteridrift slutter dere sirkelen, sier Elvestuen. Han mener dette er et eksempel som vil bli lagt merke til og peker på arbeidet mot klimaendringer. 

Å få et nasjonalt symbol som «Statsraad Lehmkuhl» til å gå over på elektrisk drift, er viktig for å motivere andre til å gjøre det samme. Dette er viktig for «Statsraad Lehmkuhl» og Bergen, men prosjektet er viktigere enn det også, uttaler klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V)  til Bergens Tidene.

LES: På tokt med «Statsraad Lehmkuhl»

LES OGSÅ: Oceanvolt gjør lading enklere

MOTOR: Skipets dieselmotor kan
erstattes av el og batteri, når det er god tilgang på
strøm.

MOTOR: Skipets dieselmotor kan erstattes av el og batteri, når det er god tilgang på strøm.

Lader under seil

«Statsraad Lehmkuhl» får muligheten til å lade batteribanken under seil ved hjelp av propellen.

60 prosent av tiden skipet er under veis, har den seil som fremdrift. I dag brukes det en generator som produserer strøm, når båten seiler.

Batteriene vil også bli ladet når båten ligger med landstrøm. 

Eter hva vi forstår, så vil båten også kunne drives av dieselmaskinen når det er begrenset tilgang til elektrisk energi. 

Første tok med elektrisk drift vil være i januar 2019. «Statsraad Lehmkuhl» er Norges største og eldste skværriggete seilskip. Skipet ble bygget ved Johann C. Tecklenborg AG i Bremerhaven-Geestemünde i 1914, da som skoleskip for den tyske handelsflåten.

Det er Rolls-Royce Marine som leverer den nye teknologien. 

LES: Regatta med skværrigger

LES OGSÅ: Transportetappe med elbåt

STILLHET: Uten generator blir det
ingen motordur når skipet er under seil.

STILLHET: Uten generator blir det ingen motordur når skipet er under seil.

Ole Henrik Nissen-Lie/SEILmagasinet

 

 

 

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen