Søk i arkivet

ELAN: Elan GT5 har Simarine Pico batterimonitor.
ELAN: Elan GT5 har Simarine Pico batterimonitor.
ELAN: Elan GT5 har Simarine Pico batterimonitor.
ELAN: Elan GT5 har Simarine Pico batterimonitor.

Avansert strømstyring med ny batterimonitor

Elan GT5 skiller seg ut på mange måter, også på teknikken. Simarine Pico har funnet veien til kartbordet.

ELEGANT: Batterimonitoren har en 3,5
tommers skjerm med høy oppløsning og elegant design.

ELEGANT: Batterimonitoren har en 3,5 tommers skjerm med høy oppløsning og elegant design.

Med stadig mer utstyr som sluker strøm om bord, er det også blitt viktigere å ha kontroll på nivået til batteriene. Simarine har utviklet en batterimonitor som også kan vise en lang rekke annen data. Produktet Simarine Pico har alt funnet veien til Elan GT 5.

Elegant design

Skjermen er hjertet til produktet som også består av ulike sensorer. Displayet er på 3,5 tommer, og har høy oppløsning, noe som gir elegant grafikk. Skjermen betjenes via fire knapper. Du får utstyret i tre versjonen, Pico One, Pico og Pico +, hvor Pico One er for mindre båter, mens Pico + er for de store. Prisen for den enkleste løsningen starter på 200 euro, mens en pakke med display med flere tilkoblingsmuligheter og sensorer, koster 400 euro.

På Elan GT 5 fikk vi også opp barometertrykk som er standard på Pico+, og nivå på tankene. En annen smart verdi er tiden det tar til at batteriene er tomme med forbruket som blir brukt. om du kobler til solcellepanale, så kan du også lese av hvor mye strøm disse genererer.

Simarine Pico kan foreløpig ikke kobles opp mot NMEA, men dette skal bli mulig etter en programvare oppgradering som er like rundt om hjørnet.

TILKOBLING: Med displayet kreves det
en tilkoblingsmodul. SCQ25T Combo er både Shunt og kan
også tilkobles tanksensorer.

TILKOBLING: Med displayet kreves det en tilkoblingsmodul. SCQ25T Combo er både Shunt og kan også tilkobles tanksensorer.

Bedre batterikontroll

Med monitoren kan du koble til en shunt som måler fire ulike strømkretser opp til 25 A. Du kan måle både en 12 volts krets og en 24 volts krets. Det gir nye muligheter for båter med avansert strømopplegg. Systemet har også et temperaturmåler på batteriet for å gi enda mer nøyaktig data.

På panelet kan du avlese hvor mye strøm kjøleskapet trekker, eller hvor mye strøm solcellepanelt gir.

Data via WiFi

Simarine Pico gjør det mulig å tilkoble mobilen via WiFi. Det er utviklet en app både for iOS og Android som gjør at du kan lese av de samme dataene på mobilen som på skjermen på kartbordet. Med en mobildataløsning som er under utvikling, vil det være mulig å lese av batteristatusen hjemme, eller fra cockpiten.

Simarine Pico virker som et fremtidsrettet produkt, men systemet støtter ikke litiumbatterier enda. På dette feltet ligger vi flere hestehoder foran resten av verden.

Jeg han sjekke om lufttrykket er ok i hjulene, låse igjen bilen, og sjekke batteristatus på bilen. Til og med skru på klimaanlegget før jeg setter meg inn. Hvorfor skal jeg ikke ha dette i båten også? Med Simarine Pico er det ett hakk nærmere. 

Nå skal det si at vi ikke fikk opp dataene fra båten på mobilen. På bildet kjører vi demo-mode på Simarines app. 

ELAN: Simarine Pico har funnet veien
til Elan GT5.

ELAN: Simarine Pico har funnet veien til Elan GT5.

Norsk Maritim Forlag AS

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen