RASK: BD56 skal være god for fart over 20 knop, men med 700 hk bensinslukende krefter.
SMALT: BD56 har doble ror og en ekstrem T-kjøl. Kjølen kan heves fra 3,5 til 2 meter. Smale profiler på kjøl og ror fungerer dårlig i lav fart, noe som vil gjøre båten utfordrende å manøvrere.
RASK: BD56 skal også seile bra, men er ikke konstruert for CE A. Litt merkelig å se seg selv i cockpiten på en båt som ikke en gang er bygget.

Vil du kjøpe en seilbåt med påhenger for 20 millioner?

BD Yachts tenker utenfor boksen, og har utviklet en 56 fots motorseiler god for 20 knop.

Publisert Sist oppdatert
PÅHENGER: BD56 får fremdriften av en eller to påhengere. De står skult inne i en kasse.

Den 56 fots lange båten får et høyt dekkshus hvor salongen er hevet. Cockpit og dørken i salongen er på samme nivå. Byssa er plassert i dekkshuset. Det er også en innvendig styreposisjon.

Båten får tre doble lugarer, alle med hvert sitt bad. Alle lugarene er plasser foran salongen, men køyene er plassert under salongen, noe som sparer plass.

Avanserte løsninger

BD56 vil veie bare 12 tonn. Lav vekt er oppnådd ved å vakuumstøpe skroget med vinylester i stede for polyester.

Verftet oppgir ikke ballasten, men båten får en svært dyp T-kjøl. Med bulben 3,5 meter dypt vil ballasten gi et høyt moment. Seilingsdybden kan reduseres til 2 meter. Både kjøl og ror før racingprofiler, som vil gjøre båten mer utfordrende å seile.

Båten får bare en godkjennelse på CE B-kategorien. Svært få motorbåter har CE A, som gjør den egnet for havseilas, men de fleste seilbåter over 30 fot har denne godkjennelsen.

Båten får en karbonmast med rullebom. Forseilet blir selvskjøtene. Vinsjene er elektriske.

En interessant trend

Seilbåter blir flatere og bredere, mens vi ser motorbåter blir smalere og smekrere. Ny teknologi som stumme seil og karbonmast gir seilbåtene mer kraft, og det gjør det mulig med skrog som planer, og får skrog mer lik en motorbåt.

Motorbåter blir nå utviklet for å bruke mindre drivstoff. Med mindre motor, må skroget være mer lettdrevet, og blir derfor mer lik seilbåtene.

BD56 er utviklet med avanserte dataanalyser for å skape et skrog med optimale egenskaper for seil og motor. Båten skal seile i 9 knop, og får en toppfart på over 20 knop med motor.

Dyrt og annerledes

Med en pris på 2,2 millioner euro uten moms, så blir ikke dette noe billig båt. Med to 350 hk bensinmotorer på hekken, så blir ikke bruken særlig økonomisk heller.

At båten ikke er godkjent for seiling på havet er også en hake, men båten blir unik. Det er det ikke tvil om. At pressemeldingen er sendt ut på russisk i tillegg til engelsk, sier vel kanskje litt om målgruppen.

  

 

UTVIKLING: 20 ulike skrogforer er testet ut i simulering for å finne den beste løsningen.
INTERIØR: BD56 før tre lugarer med hvert sitt bad, og en salong med panoramautsikt.