Søk i arkivet

Bærum Plastservice påfører Cuprotect t på Jansens båt.
Bærum Plastservice påfører Cuprotect t på Jansens båt.
Sven Jansen  og Ren Glede«Ren Glede» tar sikte på å bidra til et bedre miljø på sjøen. I samarbeid med Statens Forurensningstilsyn (SFT) og KNS har derfor Centurion 32´en fra 1973, «Ren Glede», blitt konvertert til en båt uten skadelige utslipp til miljø
Sven Jansen og Ren Glede «Ren Glede» tar sikte på å bidra til et bedre miljø på sjøen. I samarbeid med Statens Forurensningstilsyn (SFT) og KNS har derfor Centurion 32´en fra 1973, «Ren Glede», blitt konvertert til en båt uten skadelige utslipp ...

Bunnstoff som holder i ti år

Sven Jansen er opptatt av miljøet og har behandlet bunnen på sin båt med Cuprotect.

I sesongene som kommer skal systemet fra Cuprotect testes ut. Med den løsningen skal jeg slippe å tenke på bunnstoff i ti år. Den store miljøgevinsten ved dette produktet ligger i å unngå spredning av bunnstoffet ved opptak og rengjøring av båtene om høsten, i tillegg til at utlekking i vannet reduseres. Når bunnstoffet skal fjernes må dette håndteres på forsvarlig måte.
– Båten har fått skikkelig bunnbehandling, og to-komponent epoxyprimer påføres i to trinn. Kobber– nikkel legeringen sprøytes inn i epoxyen, noe som gjør at det ikke lekker, samtidig som det skjer en oksydasjonsprosess på overflaten. Behandlingen er dyr, rundt 1.000,- per kvm, ikke 10.000,- som det feilaktig stod i Seilas.

Ru overflate
– Overflaten er litt mer ru enn vanlig selvpolerende bunnstoff, men dette bunnstoffet er godt egnet for turseilere, som er det store flertallet, og overflaten er ikke det avgjørende. Minimal begroing er viktigere, og en artikkel i Yachting Monthly viser bra resultat på båter med tre år gammel behandling av Cuprotect, sier Sven.

Påføres av eksperter
Påføring av Cuprotect er komplisert og må derfor utføres ved et verksted. Det koster penger, men samtidig gis en fem års garanti. I følge produsenten kan utgiftene være spart inn i løpet av tre – fire år, og sannsynligvis holder bunnstoffet i enda flere sesonger.
    Cuprotect-belegget inneholder kobber, jern, magnesium og nikkel, og dette sprøytes på undervannsskroget mens epoxy primer/binderen ennå er våt. Primeren gir et tett belegg som hindrer vanninntrengning, mens binderen gir god heft mellom primer og selve bunnstoffet. Cuprotect sprøytes på og sitter i binderen. Dette gjør at utlekkingen fra skroget til vannet holdes på et minimum samtidig som biocidene hindrer begroing. Denne behandlingen er perfekt for langturseilere eller folk som har båten på vannet året rundt.

les mer om miljøprosjektet her:
www.renglede.com/
 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen