Søk i arkivet

Flaggskipet Sun Odyssey 509 stilles ut på Sjøen for alle
Flaggskipet Sun Odyssey 509 stilles ut på Sjøen for alle
Heitmann har suksess med Jeanneau
Heitmann har suksess med Jeanneau

Seilbåtsalget skyter fart

I 2011 steg importen av seilbåter med 2,3 prosent i kroner fra 347 til 357 millioner kroner, og importørene har store forventninger til 2012, melder Norboat.

ÅRETS BÅT: Beneteau Oceanis 45 er kåret til Årets Båt i Europa av båtjournalister.

Som resten av fritidsbåtbransjen fikk seilbåtbransjen en alvorlig knekk under finanskrisen, men seilbåtsalget har kommet mye raskere tilbake enn motorbåtsalget.  NORBOAT estimerer at salget av antall seilbåter sank med nærmere 60 prosent mellom 2007 og 2010.  Siden har seilbåtsalget vært i vekst, mens resten av bransjen håper på oppgang inneværende år.

Det er særlig franske båter som har medvind i Norge for tiden. Også tyske båter er populære, mens svenske seilbåter sakker akterut på salgsstatistikken.

Franskmennene med Jeanneau og Beneteau i spissen oppnådde i 2011 en markedsandel på 38,4 prosent. Tyske båter med Bavaria og Hanse i spissen fulgte tett etter med 33 prosent av seilbåtmarkedet i Norge.  Båtmessen «Sjøen for alle», som åpner sine dører 20. mars og har i år satset stort på seilbåtfolket og har seks seilbåtprodusenter på plass, melder Norboat.  

Nyheter
– Vi er glade for å være tilbake på messen sier Even Larsen i Normar.  Vi har stor utstilingshall i Son og den vil være åpen hele messeperioden og der har vi flere av våre modeller utstilt, men «Sjøen for alle» er viktig for oss og bransjen og vi ønsker en tilstedeværelse der også.  Vi vet at det kommer mange nye båtbrukere til messen og dem treffer vi jo bare der avslutter Larsen som stiller med Beneteau Oceanis 45.     

Heitmann Marin har premiere på sin flunkende nye Sun Odyssey 509, den er ikke mindre enn  15,38 meter lang, 4,69 meter bred, masten er 21,60 meter høy og med alle kluter heist er seilarealet 300m2.

– Vi møter våren på «Sjøen for alle» og messen er startskuddet for båtsesongen sier Peter M. Heitmann i Heitmann Marin.  Vi møter mange av våre eksisterende kunder på messen som forhåpentligvis vurderer å kjøpe ny båt, men enda viktigere er det at vi treffer mange nye under også.  Vi møter like mange mennesker på messen som vi gjør i løpet av hele året hjemme i Drøbak fortsetter Heitmann.  Vi får også tatt pulsen på markedet og så er det veldig moro og motiverende å være på Sjøen for alle avslutter Peter  Heitmann.

– Vi er også svært fornøyde med å ha flere seilbåtprodusenter representert på messen enn på lenge sier Erlend Prytz, adm. direktør i bransjeforbundet NORBOAT som eier «Sjøen for alle».  Seks merker er representert og flere av dem har med nyheter på messen.   

Noen fakta om seilbåtsalget

•    I 2011 steg importen av seilbåter med 2,3 prosent i kroner fra 347 til 357 mill.
•    I antall økte importen med hele 21,3 prosent fra 614 båter til 745 båter.
•    Fra Frankrike økte importen med 35,7 prosent fra 101 millioner til 137 mill kroner. Markedsandelen utgjør 38,4 prosent.
•    Tyskland økte også, fra 98 millioner til 117 mill kroner, eller 20,6 prosent, som gir en markedsandel på 33 prosent.
•    Det tradisjonsrike seilbåtlandet Sverige reduserte samtidig sin eksport til Norge med 60,2 prosent fra 77 millioner til 31 mill kroner, som gir en markedsandel på 8,6 prosent.


 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen