Søk i arkivet

Importtoll på 43 prosent på utenlandske båter stopper ikke nyrike kineseres kjøpelyst.
Importtoll på 43 prosent på utenlandske båter stopper ikke nyrike kineseres kjøpelyst.
Båtinteressen er stor i Kina og store motor yachter er populære.
Båtinteressen er stor i Kina og store motor yachter er populære.

Båtindustrien i rask vekst i Kina

Kineserne er bitt av båtbasillen for alvor.  De mange nyrike kjøper prangende super-yachter og båtproduksjonen vokser i rekordtempo.

Hovedbilde:  På årets super yacht-messe i Hainan kan du også kjøpe et helikopter til båten din

Det bygges fritidsbåter i alle størrelser og i et voldsomt tempo i Kina. Samtidig satses det sterkt på båtturismen med nye marinaer, havner og båtutleie.

En av de største båtprodusentene i Kina, Sunbird Yachts, har nylig investert 720 mill. kroner i et nytt fabrikkanlegg i Changsha i Syd-Kina. Selskapet solgte båter for over 200 mill. kroner i de første tre kvartalene i 2011. Det var en økning på 39 prosent fra året før, melder selskapet.

Sunbird Yachts har også investert 100 mill. kroner i Putelandi Yacht i Hong Kong, og et annet lokalt selskap, for å øke produksjonskapasiteten. Samtidig har Sunbird kjøpt konkurrenten Guangzhou Baoda Yachts, Kinas femte største båtverft.

Sunbird skrev for kort tid siden kontrakt på en 60 meter (198 fot) super-yacht til en pris på 500.000 US dollar til en kinesisk kjøper. Like før sikret verftet seg en ordre på en 30 meter «Dream Cat» seilbåt, den største katamaranen i Kina. Sunbird Yachts, som nå er Kinas største båtprodusent, er godt beskyttet av Kinas luksustoll på importerte lystbåter på hele 43 prosent.


Superyachts og private jetfly
Typisk for det nyrike Kina er den store messen som årlig arrangeres i Hainan og som omfatter «Super Yachts, Business Jet og Life Style». Her kan du bestille drømmebåten med helikopter i båtens farger og sikre deg et privat jetfly, eller en Rolls Royce i samme slengen. Denne messen arrangeres fra 5. til 8. april i år og man venter mer enn 15.000 besøkende. Blant utstillerne finner man også de fleste store super yacht-produsentene fra Europa. Selv med 43 prosent toll er det nemlig mange kinesere som likevel foretrekker de kjente merkene fra Vesten.

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen