Bygger modernisert TwoStar 36
En gjeng TwoStar 36 eiere har utviklet en ny design, basert på samme filosofi. Enkel, rask og billig.
TwoStar 36 startet som er prosjekt for å seile den klassiske doublehanded regattaen på 80-tallet, derav navnet TwoStar 36. Båten var banebrytende, men kanskje lansert for tidlig. Innredningen ble laget i moduler, og kunne monteres på svært kort tid. Dette er en tankegang som er vanlig i dag. Båten hadde også en skrogform som var langt forut for sin tid med et bredt akterskip. TwoStar 36 hadde også bulbkjøl og et fritthengende spaderor. Båten var en blanding mellom dansk flyvepapp og fransk funksjonalisme. Den var en av de første svenske båter med intigrert badeplattform. Også innredningen var inspirert av franske båter, og løsningen er nærmest en standard i dag.
Nye TwoStar 36 skal seile fort som en 40-foter, og ha en prislapp som en 34-foter. Båten skal være rasjonell å produsere, og detaljer som driver opp prisen er skrellet vekk.
Rask, stiv og lett
Nye TwoStar skal få gode allround egenskaper. Båten er konstruert med tanke på å spare vekt. Beregnet vekt vil være ca 4,5 tonn, 500 kilo lettere enn originalen. Båten vil få en kraftig glassfiberramme i stedet for aluminium. Ser man etter det lille ekstra er det mulig å få karbonmast.
Båten får firkantstorseil med en topp som lar seg trimme ut. Ballasten blir på 1,9 tonn, men vektsentrum er flyttet dypere og sammen med økt skrogstabilitet, så vil båten tåle mye duk. Det er også tegnet en versjon med en dypere kjøl som kan vippes opp, slik som Pogo, men dette er en dyrere løsning. Da må man også ha doble ror. Denne løsningen vil gjøre at man kan spare noen kilo ballast.
Båten får mye volum i baugen, slik som Farr 400 og siste generasjon Volvo Ocean Race. Det gjør at båten kommer lettere i plan, og enklere å håndtere på rask unnavind. Det øker også båtens stabilitet.
Båtens LYS-tallet vil sannsynligvis havne på 1,36.
Samme ide
Ideen til en moderne versjon av TwoStar 36 kommer fra eieren som er godt fornøyd med båten, men som ønsker en oppdatert utgave. Som Hakon Sødergren gjorde i 1984 vil også den nye versjonen være inspisert av verft som Pogo, som går lengre enn andre verft. Pogo deler samme filosofi som orginale TwoStar.
Den nye TwoStar vil ikke bli like ekstrem som Pogo. Bredden er mer moderat, for bla. Og passe inn i båtplasser. Å gå inn på skrogbredden reduserer stabiliteten litt, men med knekkspant, så blir skrogstabiliteten bedre enn på tilsvarende båter på markedet. Med et smalere skrog får båten mer allround egenskaper. Mister litt på skarp slør i mye vind, men tjener på kryss og lens, samt lettvindsegenskapene.
Samme planløsning
TwoStar 36 har en planløsning som er moderne den dag i dag. Kartbord ble ofret for et større bad. Til forpiggen er det en dobbeltdør som også fungerer som dører til skapene, slik på min TwoStar 36. I salongen er det rørkøyer som orginalen.
Innredningen er også en del av forsterkningen, slik som Pogo. Vantene er festet i skroget. Dieseltanken er plassert under køya bak motoren slik som på orginalen, mens vanntanker er plassert under salongbenkene. To stykker på 100 liter.
Et lite kartbord slik som orginalen. Badet blir større og har egen rom for dusj. Større bredde, særlig bak gir rom for nye muligheter. Bak toalettet er det et stort stuverom. Her kan det også være en sjøkøye som kan fungere som hylle for vanlig bruk, eller som en ekstralugar med inngang fra toalettet om det trengs flere køyeplasser. Det blir vinduer ut bak, bade fra akterlugaren og fra stuverommet.
For shorthand
Den nye TwoStaren skal være lettere å håndtere enn mange av dagens båter, og enn orginalen. Seilarealet blir nesten likt, men masten er flyttet bakover. Det gjør at J-målet øker, noe som gjør at man får kraft selv med en fokk. Vantene går helt til bordet. For turseilas så kan man seile uten akterstag. Båten er tenkt med selvslående fokk og en Code 0 på rull, som gjør at all seilhåndteringen kan gjøres av en mann fra cockpiten. For racin kan man utstyre båten med en 109 prosent fokk og asymmetrisk spinnaker på langt utskyvbart baugsprud.
Noen data
Orginalen Ny TwoStar
LOA 10,96 m 10,99m
Vannlinje 9,00 m 10,50 m
Bredde 2,99 m 3,45 m
Dybde 1,90 m 2,10 m
Mastehøyde 16,7 m 16,5 m
Vekt 4950 kg 4500 kg
Ballast 1950 kg 2000 kg
Storseil 43 kvm 43 kvm
Forseil 36,5 kvm 35 kvm
Selvslående fokk 21,5 29 kvm
Code 0 90 kvm
Spinnaker 90 kvm 130 kvm
LYS 1,23 1,36
Planløsningen er lik, men mer volum i skroget gir større plass. Selv om båten er under 3,5 meter bred, så vil den ha mye volum i forut og akterut. Det øker båtens stabilitet.