Søk i arkivet

Båtliv

La solen lade batteriene

Hold batteriene fullt oppladet med en effektiv solcellelader. Vi viser trinn for trinn hvordan du monterer solcellepanel og lader.

Reparer gummibåten

Etter noen års bruk begynner gummibåten å bli slitt. Men smålekkasjer og løs motorbrakett kan lett fikses.

Bytte av skroggjennomføringer og kraner Fra irret messing til moderne kompositt

Svake skroggjennomføringer og defekte sjøventiler må byttes umiddelbart for å unngå ulykker. Heldigvis er jobben hverken vanskelig eller dyr.

Skroggjennomføringer Askeladden og Saga: Tradisjonelle materialer duger

Askeladden har levert omtrent 25 000 båter siden skroggjennomføringer på mindre glassfiberbåter ble vanlige. Daglig leder Henrik Askvik har dermed et visst erfaringsgrunnlag for å kunne uttale seg om materialproblematikken.

Skroggjennomføringer Mange mener at messing er farlig

Få emner diskuteres heftigere enn korrosjonsproblematikk på båter som går i saltvann. Og få ting er viktigere enn at det ikke brått blir et stort hull i båten fordi en skroggjennomføring svikter. Men hva er det beste materialet for disse livsviktige delene?

Nå må doen tømmes fra dekk

Skal du til Sverige og ikke kan tømme septiken på tømmestasjonene der, må du seile langt til havs for å tømme doen. Å bygge om opplegget om bord er verken dyrt eller komplisert, og her gir vi deg tipsene.

Båteierens verste jobb

Før eller senere må bunnstoffet bort. Du kan bruke kjemiske midler, skrape selv eller få bunnen kalkblåst. I denne artikkelen drøfter vi ulike metoder, og har innhentet priser for å få jobben gjort profesjonelt.

Jentekvartett bak båtprodukter

Gode somre gir økt etterspørsel etter bunnstoff, og norske båteiere tar gjerne båtpussen selv, forteller jentene i Jotun, som oppfordrer kvinner til å engasjere seg mer i båtlivet.

Nytt bunnstoff holder mål

I fjor lanserte både Hempel og Seajet forbedret bunnstoff. Vi testet dem mot den tidligere testvinneren fra Jotun.

Feil hull!

Båtlivet kan være fullt av overraskelser. Det fikk Aage Hammerstad fra Jessheim erfare på jomfruturen med sin nyanskaffede Tresfjord 29 fra 1989. Båten ble anskaffet i fjor vinter, og Hammerstad avtalte med selger at dieseltanken skylle fylles opp for å unngå kondensproblemer gjennom vinteren. Utfordringene startet like etter sjøsetting 2. mai i Skjebergkilen, forteller Hammerstad i denne artikkelen.

Dyseservice på eldre dieselmotorer

Én fordel har eiere av litt umoderne dieselmotorer: Trøblete dyser er ganske lette å fikse. Med litt egeninnsats kan en røyk-gulpende, daff sliter komme forbløffende godt til hektene igjen uten at det koster en formue.

Livsforlengende vinterkonservering

Nå er det tid for vinterkonservering av påhengsmotoren. En kjapp runde med olje og puss sikrer smertefri våroppstart og gir garantert motoren et mye, mye lengre liv.

Fiske Filet eller kotelett?

– Er torsken fra én kilo og oppover, er det en koketorsk. Er den mindre, passer den best til filetering og steking, forklarer kaptein Roger Hammerø på M/S «Trygg».

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

Søk

Gå til toppen