Søk i arkivet

Båtliv

Bytte av skroggjennomføringer og kraner Fra irret messing til moderne kompositt

Svake skroggjennomføringer og defekte sjøventiler må byttes umiddelbart for å unngå ulykker. Heldigvis er jobben hverken vanskelig eller dyr.

Skroggjennomføringer Askeladden og Saga: Tradisjonelle materialer duger

Askeladden har levert omtrent 25 000 båter siden skroggjennomføringer på mindre glassfiberbåter ble vanlige. Daglig leder Henrik Askvik har dermed et visst erfaringsgrunnlag for å kunne uttale seg om materialproblematikken.

Nå må doen tømmes fra dekk

Skal du til Sverige og ikke kan tømme septiken på tømmestasjonene der, må du seile langt til havs for å tømme doen. Å bygge om opplegget om bord er verken dyrt eller komplisert, og her gir vi deg tipsene.

Jentekvartett bak båtprodukter

Gode somre gir økt etterspørsel etter bunnstoff, og norske båteiere tar gjerne båtpussen selv, forteller jentene i Jotun, som oppfordrer kvinner til å engasjere seg mer i båtlivet.

Nytt bunnstoff holder mål

I fjor lanserte både Hempel og Seajet forbedret bunnstoff. Vi testet dem mot den tidligere testvinneren fra Jotun.

Båteierens verste jobb

Før eller senere må bunnstoffet bort. Du kan bruke kjemiske midler, skrape selv eller få bunnen kalkblåst. I denne artikkelen drøfter vi ulike metoder, og har innhentet priser for å få jobben gjort profesjonelt.

Feil hull!

Båtlivet kan være fullt av overraskelser. Det fikk Aage Hammerstad fra Jessheim erfare på jomfruturen med sin nyanskaffede Tresfjord 29 fra 1989. Båten ble anskaffet i fjor vinter, og Hammerstad avtalte med selger at dieseltanken skylle fylles opp for å unngå kondensproblemer gjennom vinteren. Utfordringene startet like etter sjøsetting 2. mai i Skjebergkilen, forteller Hammerstad i denne artikkelen.

Dyseservice på eldre dieselmotorer

Én fordel har eiere av litt umoderne dieselmotorer: Trøblete dyser er ganske lette å fikse. Med litt egeninnsats kan en røyk-gulpende, daff sliter komme forbløffende godt til hektene igjen uten at det koster en formue.

Livsforlengende vinterkonservering

Nå er det tid for vinterkonservering av påhengsmotoren. En kjapp runde med olje og puss sikrer smertefri våroppstart og gir garantert motoren et mye, mye lengre liv.

Fiske Filet eller kotelett?

– Er torsken fra én kilo og oppover, er det en koketorsk. Er den mindre, passer den best til filetering og steking, forklarer kaptein Roger Hammerø på M/S «Trygg».

Mislykket oppgradering av teakdekket

Det er hyggelig med skikkelig treverk i båten. Hvite plastflater blender i sola, mens treverk på dekk og benker fjerner reflekser, tørker raskt, og er både varmere og mye mer behagelig å sitte på. Men det er ikke mange materialer som i praksis fungerer som et tynt dekksbelegg over glassfiberflatene.

Vekk med stanken for en billig penge

Septiklukt i båten setter en effektivt stopp for all båtkos. Ofte er dårlige slangeklemmer eller gamle slanger skyld i uhyggen, men også ståltanker kan etterhvert begynne å lekke, uansett hvor «rustfritt» materialet er. Om tanken er skreddersydd for båten, blir det fort dyrt å bytte. Trøsten er at lekkasjer i mange tilfeller kan repareres med glassfiber.

Slik lapper du småskadene

En litt hard tillegging eller et dunk i fjære- steinene kan lage stygge hakk i gelcoat-en. Med litt polyester, fibermateriale og sandpapir kan du enkelt reparere slike småskader i plast- og glassfiberskroget.

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

Søk

Gå til toppen