PRAKTISK BÅTLIV: NY LADER

RASK JOBB: På denne båten gikk byttingen raskt og krevde kun enkelt håndverktøy.
SOLIDE SAKER: Den originale, bunnsolide Ellego-laderen er bygget for å vare. Men viftestøy og alder gjorde at vi ønsket et mer moderne lader.
KOBLINGSSKJEMA: Det viste seg at batterikretsene i båten ikke er skilt på moderne vis men har felles landstrømlading. Dermed hadde vi strengt talt ikke bruk for en tokanalslader.
MERKING: Begge 12V-kablene er svarte. Vi satte på pluss- og minusmerker.
ENKELT: Laderens veldimensjonerte teminaler takler kraftige batterikabler.
DISPLAY: NC-laderens display kan levere mange utfyllende data for batterihelse, lading og forbruk. Men displayet er montert på kortsiden av laderen, og i et såpass dypt skap er det ikke lett å lese av dataene. Det hadde vært suverent om displayet ...
DEMONTERING: Panelet foran laderen kunne lett fjernes. Båter som er bygget etter tradisjonelle teknikker uten store innerlinermoduler byr ofte på lettere tilgang til ellers utilgjengelige steder.

Bytt selv til moderne batterilader

God tilgang på strøm er lik trivsel i en turbåt. Lavere støy enn den jevne vifteduren fra en ivrig, men gammeldags batterilader er også bedre komfort. I tillegg er moderne, smarte ladere snille med batteriene.

Publisert Sist oppdatert

En av de første tingene som ble klart da journalistens 22 år gamle bruktbåt ble overtatt i fjor høst var at den medfølgende Ellego-laderen moden for pensjon. Laderen var helt i orden, men viftestøyen var plagsom. Dessuten har mye forandret seg siden midten av 1990-tallet. I dag har selv relativt rimelige ladere smarte programmer som steller langt penere med batteriene enn hva selv de beste «halvdumme» laderne klarte tidligere med sine DIN-spesifiserte WoWa-kurver for ladespenning og ladestrøm.

Da en tokanals, femtrinns 30A Nor Charger-lader dukket opp på en båtmesse til nesten halv pris ble fristelsen for stor. Et raskt søk på nettet viste at denne har vært solgt av de store båtutstyrskjedene i en del år, og vi fant heller ingen spesielle, negative rapporter om modellen på nettet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER