Søk i arkivet

Foto:

Gjør båten klar for sesongen

Påsken er gjerne starten på båtpussen for sesongen. Her er noen tips.


TÆRING: Messing tærer, ofte fra innsiden, og blir sprø. Metallet får en rødlig farge. Dårlig strømopplegg på brygger kan fremskynde tæringsprosessen. Fukt under dekk kan lede strøm langs bunnen av båten til metallet.
TÆRING: Messing tærer, ofte fra innsiden, og blir sprø. Metallet får en rødlig farge. Dårlig strømopplegg på brygger kan fremskynde tæringsprosessen. Fukt under dekk kan lede strøm langs bunnen av båten til metallet.

Bunnstoffing og polering er for mange vårens store utfordring, men det er flere gjøremål som bør settes på arbeidslisten før sesongen drar i gang.

Om båten står på land, er det fornuftig å også ta en teknisk sjekk som ikke lar seg gjøre når båten er i vannet. Nå er det fremdeles tid å utbedre båten. Når sommeren nærmer seg kan det være utfordrende å få profesjonell hjelp.

Se etter korroderinger

Båtens skroggjennomføringer er et svakt punkt. Disse er som regel produsert i messing, i ulik kvalitet. CE-merkingen krever at slike skal holde i fem år, men strømproblemer på brygga kan gjøre at de tæres enda raskere.

Tæring på messing er vanskelig å oppdage. Overflaten ser bra ut, men metallet blir sprøtt. Hele vanninntaket kan brekke av når du stenger, eller åpner kranen. Ved å skrape på overflaten av metallet, vil overflaten der du skrapet få et rødskjær om korroderingen har startet.

Å bytte gjennomføringer er ikke så krevende. Du bør vurdere å bytte til gjennomføringer i kompositt. Disse tar litt mer plass, men har en langt bedre holdbarhet.

Les: Slik bytter du skroggjennomføringene

Skroggjennomføringer kan tære vekk. Økt bruk av strøm i båten gjør problemet verre. Gode løsninger finnes, men kundene er skeptiske.

 

Sjekk også rorstammen. Denne er gjerne produsert i aluminium. Mange er ikke klar over faren ved å male aluminiumsdeler med bunnstoff som inneholder kobber. Det setter i gang en tæringsprosess som kan være uheldig, men det skal mye til at tæringen blir så kraftig at rorstammen får svekkelser. 

Sjekk motoren

De fleste tar motorservice om høsten, men er ikke det gjort, så gjør det før sesongen starter. Dieseldyr er et fenomen som gjerne skaper problemer på starten av sesongen. Dieseldyr er alger som lever i tanken i laget mellom diesel og vann. Vann i tanken kan komme inn via kondens. Sjekk tanken og dieselfiltere. Dieseldyr vil være som grums.

Du bør selvfølgelig også peile oljen, og sjekke nivået på kjølevæsken.

LEKKASJER: Sjekk om det er vann i båten etter vinteren. Lekkasjer bør tettest fortest mulig. Fuktighet under dekk vil skade både puter, treverk, metall og elektronikk. En måte å finne lekkasjer på, er å sette på en hagespreder som spruter vann på en avgrenset området av båten, og teste seg frem til hvor vannet trenger inn.

LES: Hold båten tett

Lekkasjer tar knekken på elektronikk og gjør det ukoselig om bord. – Finn feilen og fiks det så raskt som mulig, råder ekspert.

 

Vask og tørk

Fukt er båtens fiende. En avfukter er en effektiv måte å holde båten tørr. Det beste er å tømme båten mest mulig før vinteren. Før utstyret legges om bord igjen er det smart å vaske båten, og la den tørke skikkelig. Mugg krever ikke bare et fuktig miljø, de vil også ha mat, som de før fra skitt.

Det er også en god ide å vaske båtens tauverk. Møkk filer på fiberne, og reduserer holdbarheten. Nyvasket tau er også langt hyggeligere å bruke. Putt det i vaskemaskinen på 40 grader.

 

LES: Pass på frost og fuktighet

Det er på tide å gjøre båten klar for den kalde sesongen. Her er noen tips for å ta vare på verdiene.

 

 

Farlig gass

Gass er den mest brukte metoden å varme opp mat i en båt. Vanligvis brukes det et kobberrør mellom gassflasken ute og komfyren i båten. Dette kobberrøret har lang holdbarhet, men kan bli skadet, eller korrodere. Slangen mellom gassflasken og kobberrøret, eller inn til komfyren har maksimalt fem års levetid, eksperter mener den bør byttes annet hvert år. Det er solen som er slangens verste fiende, så slike slanger har en kortere holdbarhet for grillen på terrassen, enn under dekk i båten.  Du finner produksjonsåret på slangen. 

Lag en sikkerhetsplan

Når du først sjekker båtens sikkerhetssystemer, så se også på datostemplingen på brannslukningsapparatet. Det er smart å lage en tegning som viser hvor båtens sikkerhetsutstyr er plassert, som slukningsapparater, branntepper, hovedstrømsbryter, skroggjennomføringer, nødraketter, og hva du ellers har av utstyr i båten.

Ved skroggjennomføringene er det smart å tape fast koniske plugger tilpasset gjennomføringens dimensjon.

Før sesongen, sjekk også redningsvesten.

Vask skrog og dekk

Med moderne vaskemidler holder det med en bøtte vann eller to for å vaske båten. Bruk en sprayfalske med korrekt blanding å spray på vaskemiddelet, og tør av med en mikrofiberklut. Ha godt med kluter, slik at den du bruker er fri for møkk.

Unngå høytrykkspyler. Vannstrålen skader treverk, og kan ødelegge pakninger og fuger. Det kan gjøre at lekkasjer kan oppstå.

 

SPRAY: Kraftig vaskemiddel på sprayflaske og microfiberklut fjerner smuss effektivt.

Les også: Effektiv vårpuss

Vårpussen går raskt unna med de riktige produktene. Her en noen anbefalinger for ulike båtpleieprodukter basert på tester de siste årene.

 

Les bruksanvisning

Polering er en del av vårpussen, selv om du egentlig burde ha gjort jobben i høst. Det finnes en rekke ulike produkter, men få gir en varig glans. Les bruksanvisningen på produktet du bruker, og bruk det slik det er laget for å bli brukt. En del sterke stoffer kan skade båten på sikt om de ikke brukes riktig.  

Bruk en skikkelig poleringsmaskin med saueskinnsull. Dropp pussegarn, og bruk heller en fin mikrofiberklut til tørk.

NYTT: Hempel Mille NC og Seajet 034 komi ny utgave i fjor. Vi testet dem mot testvinner Jotun NonStop.

Les også: Nye bunnstofftyper er bedre enn gamle

I fjor lanserte både Hempel og Seajet et forbedret bunnstoff. Vi prøvde dem mot den tidligere testvinneren fra Jotun, og de viste seg virkelig å være forbedret.

 

Full spenning

Sjekk også batteriet, og lad det opp. Har batteriet stått tomt, har effekten blitt kraftig redusert. Vurder da å bytte det med nytt. Litium-batterier har falt i pris. Selv om det fremdeles er dyrt, løser det mange problemer.

Sjekk at lanterner virker. Sjekk VHFen, og har du ikke oppdatert kartene på plotteren på en stud, så gjør det også før sommeren. Ferske kart gir økt sikkerhet.

Først etter å ha brukt litiumbatterier vil du forstå hvor begrensende blybatterier er. En nye epoke av båtlivet har startet med litiumbatterier.

 

 

For full vårsjekk, les artikkel fra SEILmagasinet 2012 her

 

 Kommentarer

Vårsjekk

Sjekk motoren

Sjekk dieseltanken

Sjekk skroggjennomføringer

Sjekk gassopplegget

Sjekk sikkerhetsutstyret

Vask og tørk under dekk

Vask tau i vaskemaskinen

Bruk mikrofiberklut til båtvask

Brukt korrekte båtpleiemidler

Unngå kobbernasert bunnstoff på aluminium

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen