Gjør båten klar for sesongen

Påsken er gjerne starten på båtpussen for sesongen. Her er noen tips.

Publisert Sist oppdatert
TÆRING: Messing tærer, ofte fra innsiden, og blir sprø. Metallet får en rødlig farge. Dårlig strømopplegg på brygger kan fremskynde tæringsprosessen. Fukt under dekk kan lede strøm ...

Les: Slik bytter du skroggjennomføringene

Skroggjennomføringer kan tære vekk. Økt bruk av strøm i båten gjør problemet verre. Gode løsninger finnes, men kundene er skeptiske.

 

Sjekk også rorstammen. Denne er gjerne produsert i aluminium. Mange er ikke klar over faren ved å male aluminiumsdeler med bunnstoff som inneholder kobber. Det setter i gang en tæringsprosess som kan være uheldig, men det skal mye til at tæringen blir så kraftig at rorstammen får svekkelser. 

Sjekk motoren

De fleste tar motorservice om høsten, men er ikke det gjort, så gjør det før sesongen starter. Dieseldyr er et fenomen som gjerne skaper problemer på starten av sesongen. Dieseldyr er alger som lever i tanken i laget mellom diesel og vann. Vann i tanken kan komme inn via kondens. Sjekk tanken og dieselfiltere. Dieseldyr vil være som grums.

Du bør selvfølgelig også peile oljen, og sjekke nivået på kjølevæsken.

LES: Pass på frost og fuktighet

Det er på tide å gjøre båten klar for den kalde sesongen. Her er noen tips for å ta vare på verdiene.

 

 

Farlig gass

Gass er den mest brukte metoden å varme opp mat i en båt. Vanligvis brukes det et kobberrør mellom gassflasken ute og komfyren i båten. Dette kobberrøret har lang holdbarhet, men kan bli skadet, eller korrodere. Slangen mellom gassflasken og kobberrøret, eller inn til komfyren har maksimalt fem års levetid, eksperter mener den bør byttes annet hvert år. Det er solen som er slangens verste fiende, så slike slanger har en kortere holdbarhet for grillen på terrassen, enn under dekk i båten.  Du finner produksjonsåret på slangen. 

Lag en sikkerhetsplan

Når du først sjekker båtens sikkerhetssystemer, så se også på datostemplingen på brannslukningsapparatet. Det er smart å lage en tegning som viser hvor båtens sikkerhetsutstyr er plassert, som slukningsapparater, branntepper, hovedstrømsbryter, skroggjennomføringer, nødraketter, og hva du ellers har av utstyr i båten.

Ved skroggjennomføringene er det smart å tape fast koniske plugger tilpasset gjennomføringens dimensjon.

Før sesongen, sjekk også redningsvesten.

Vask skrog og dekk

Med moderne vaskemidler holder det med en bøtte vann eller to for å vaske båten. Bruk en sprayfalske med korrekt blanding å spray på vaskemiddelet, og tør av med en mikrofiberklut. Ha godt med kluter, slik at den du bruker er fri for møkk.

Unngå høytrykkspyler. Vannstrålen skader treverk, og kan ødelegge pakninger og fuger. Det kan gjøre at lekkasjer kan oppstå.

 

Les også: Nye bunnstofftyper er bedre enn gamle

I fjor lanserte både Hempel og Seajet et forbedret bunnstoff. Vi prøvde dem mot den tidligere testvinneren fra Jotun, og de viste seg virkelig å være forbedret.

 

Full spenning

Sjekk også batteriet, og lad det opp. Har batteriet stått tomt, har effekten blitt kraftig redusert. Vurder da å bytte det med nytt. Litium-batterier har falt i pris. Selv om det fremdeles er dyrt, løser det mange problemer.

Sjekk at lanterner virker. Sjekk VHFen, og har du ikke oppdatert kartene på plotteren på en stud, så gjør det også før sommeren. Ferske kart gir økt sikkerhet.

Først etter å ha brukt litiumbatterier vil du forstå hvor begrensende blybatterier er. En nye epoke av båtlivet har startet med litiumbatterier.

 

 

For full vårsjekk, les artikkel fra SEILmagasinet 2012 her

 

LEKKASJER: Sjekk om det er vann i båten etter vinteren. Lekkasjer bør tettest fortest mulig. Fuktighet under dekk vil skade både puter, treverk, metall og elektronikk. En måte å finne lekkasjer på, er å ...
SPRAY: Kraftig vaskemiddel på sprayflaske og microfiberklut fjerner smuss effektivt.
NYTT: Hempel Mille NC og Seajet 034 komi ny utgave i fjor. Vi testet dem mot testvinner Jotun NonStop.
Gjør båten din sjøklar.