Puss opp salongen.
Slik brettes sandpapiret: Dette er en smart måte å brette sandpapiret på for håndsliping. Korningen på baksiden «holder» da igjen slipesiden.
Mirka-sliper: Denne rondellsliperen takler mange slipe- og poleringsoppgaver. I kombinasjon med en støvsuger kan maskinen også brukes uten støvmaske. Selve slipehodet veier kun 900 gram, og maskinen kan også brukes til vannsliping. Mirka-sliperne er ...
1. DEMONTERING: For å oppnå det beste resultatet er det nødvendig å fjerne beslag og andre løse detaljer fra fastmonterte felt som skal slipes og lakkeres.
2. LEKKASJER: Et utett vindu er her den direkte årsaken til lakkskader og misfarging. Båten vrir seg litt i sjøgang, og pakningene i vinduet begynner etter en stund å lekke. Ofte er kryssfinérbasen for finéren heller ikke tilstrekkelig forseglet, og ...
3. REPARER FEILEN: Det er en god idé å demontere vinduene der det er skader på treverket. Feltet blir da mye lettere å behandle. Samtidig får man anledning til å reparere pakninger og innfatninger, slik at vinduet blir tett for ettertiden.
4. BESKYTTELSE: Bruk tape for å unngå slipespor utenfor arbeidsfeltet.
5. HELTRE: Håndlister og kantlister av heltre skal behandles fra grunnen av. Disse listene er av massiv mahogni. De sikles først, og blir deretter maskinpusset.
6. DELTASLIPER: Med en deltasliper kan det slipes på temmelig utilgjengelige områder. Etterpuss for hånd med sandpapir (120-korning). På bildet er det brukt en Fein-sag påsatt delta-forsats. Fein er et godt, ganske kostbart multiverktøy, men enkle, ...
7. FINARBEID: Mirka-sliperen er her påsatt et finkornet nettpapir (Abranet Soft). Da kan slipingen presisjonsstyres, slik at finéren ikke blir skadet. Samtidig suges støvet bort fra overflaten.
8. SIKLING: På løs lakk og blærer er en skarp sikling et meget effektivt verktøy som ved riktig bruk ikke skader finéren. Sikleplaten må slipes jevnlig, slik at den alltid er skarp.
9. VANNTESTEN: Slipingen sjekkes med en våt klut. Der hvor treet endrer farge, er lakken fjernet. Andre steder må etterslipes, kanskje for hånd om det er lite lakk igjen. Treverket vil etter lakkering få samme farge som de våte feltene.
10. KJELLERJOBB: Løse deler kan med fordel tas med hjem for behandling. Lett puss er ofte tilstrekkelig. Det er ikke nødvendig å fjerne gammel lakk dersom overflaten er intakt.
11. DETALJER: Husk også å slipe fingerhullene. Det er ofte her lakken er mest slitt.
12. SMÅPLUKK: Lufteventiler og håndtak bør skrus av før sliping og behandles separat.

Gi salongen nytt liv

Sommeren er definitivt over, men vinteropplaget er en fin tid for å pusle litt med båtens indre. I to artikler tar vi for oss, steg for steg, hvordan medtatt lakkert treverk kan bli nesten som nytt.

Publisert Sist oppdatert

Tre er vakkert, men oppskrapt og misfarget treverk kan være en kilde til konstant dårlig samvittighet. Dessuten kan det rett og slett være en smule deprimerende å oppholde seg inne i en sliten salong når det regner og stormer på sommerturen. Været er det lite å gjøre med, men de en gang så lekre, lakkerte treoverflatene kan bli som nye med en porsjon egeninnsats.

En slik oppfriskning tar unektelig en god del tid, men selve jobben er hverken særlig vanskelig eller dyr. Riktignok koster en eventuell maskininvestering en del, men det finnes rimelige alternativer til de maskintypene vi har benyttet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER