Batteribank: En stor, dyr batteribank er verd å vedlikeholde. Med korrekt lading fra solcellelader kan batterienes levetid forlenges kraftig.
FORNØYD: Båtglade Anne er fornøyd med at familiebåten nå er blitt mer CO2-nøytral. Samtidig vedlikeholdes batteriene optimalt.
Plasseringen av solcellepanelet er viktig. Den optimale løsningen er at solstrålene går vinkelrett inn på panelet, men det er det ikke lett å oppnå i praksis. Et liggende panel som er montert mest mulig skyggefritt, er tilstrekkelig. Hyttetaket er ...
2. Ettersom panelet kan bli varmt, er det montert en elektrisk beskyttelse på ledningen. Denne temperatur kompenserer, slik at batteristrømmen ikke kan tappes av solpanelet. Demonter ledningen fra det lille kretskortet, slik at den kan trekkes ...
3. Ledningen er 7 mm tykk. Ved gjennomføring av panelledningen til kabinen må arbeidsstedet nøye undersøkes før boringen starter. Et dreneringsrør for kondensvann kan brukes for å unngå gjennomboring.
4. Ved å demontere instrumentpanelet er det mulig å trekke ledningen gjennom hulrom i konstruksjonen. Følg de eksisterende ledningene. De er ofte koblet mot batteribanken.
Montering4b_32053
5. Kompensatoren monteres på ledningen, og 2,5 mm2 ledningen forbindes til solcelle-ladeinngangen på batteriregulatoren. Se tegning.
6. En avisoleringstang er uunnværlig. Den kan også klemme kabelskoene fast til kabelen.
7. Laderegulatorinngangen er beregnet til 3A, og er plassert ved siden av 230/12V-ladeutgangen til henholdsvis motorbatteri og forbruksbatteri.
8. Amperemeteret viser at solcellene leverer 0,79A også når en sky skygger for solen. Spenningen måles også.
9. Monteringsstedet og panelet rengjøres med aceton.
10. Panelet limes fast med fire rause klatter marinspesifisert fugelim.

La solen lade batteriene

Hold batteriene fullt oppladet med en effektiv solcellelader. Vi viser trinn for trinn hvordan du monterer solcellepanel og lader.

Publisert Sist oppdatert

Hvorfor ikke la solen holde maten kald og kaffen varm? Med stadig flere instrumenter, kjøkkenmaskiner og annet elektrisk utstyr i båten er det nødvendig å ha en stor batteribank. Batteriene lades mens båten går, men rutinen med å starte motoren for kun å lade batteriene burde være unødvendig. Det forpester omgivelsene med lyd og eksos.

Mange vil også gjerne unngå landstrøm. Landstrøm koster penger, og er en knapp ressurs i mange havner. I tillegg innebærer landstrøm alltid en viss usikkerhet for om teknikken på land og i båtene faktisk er godt nok beskyttet mot galvanisk tæring.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER