OPPGRADERING: Kebony i cockpiten ga den slitne bruktbåten en estetisk og funksjonell oppgradering, men har belegget samme kvalitet som «ekte» teak?
FEINSAG: Med presisjonsverktøy ble luken nøysomt kuttet ut av panelet.
SNEKKER: Jostein Weum monterte platene som Sandøy Båtdekk produserte etter maler av cockpitbenkene.
UTFORDRENDE BRUKSOMRÅDE: Kebony sier til Båtliv at selskapet ikke lenger satser på båtmarkedet, og at kostbar sortering av materialene har vært en utfordring. Likevel markedsføres produktet ennå som et full-verdig teakalternativ på bedriftens ...
HARDT: Kebony ser bra ut og har en hardere og mindre porøs overflate enn teak, som er bordgangen til høyre.
FUSK: Synteak har en farge og struktur som minner om ekte vare.
PLAST: En svensk Twostar-eier er svært fornøyd med plast-teak, men synes det kan bli for varmt i sola.

Mislykket oppgradering av teakdekket

Det er hyggelig med skikkelig treverk i båten. Hvite plastflater blender i sola, mens treverk på dekk og benker fjerner reflekser, tørker raskt, og er både varmere og mye mer behagelig å sitte på. Men det er ikke mange materialer som i praksis fungerer som et tynt dekksbelegg over glassfiberflatene.

Publisert Sist oppdatert

Ingen tresorter er bedre for båtbruk enn teak, men skikkelig teak er mangelvare. Og selv om mange, ganske riktig, påpeker at teak faktisk ikke vokser i regnskog, er også naturteakhogsten i tropiske skogsbelter politisk og miljømessig meget problematisk. Plantasjeteak er ikke noe spesielt godt alternativ. Plantasjedriften medfører enorme miljøproblemer, og har store sosiale konsekvenser. Dessuten er plantasjetømmeret som regel langt dårligere enn naturteak.

Utfordringen er altså å finne materialer som både egner seg til å legge i relativt tynne sjikt, og som ikke har store miljøkonsekvenser. I praksis er preparerte ikke-tropiske trematerialer og kunststoffer de eneste alternativene.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER