Septiktanker må av og til repareres eller byttes ut.
1 For å få ut den utette tanken ble de rustne slangeklemmene kappet av. Også slangene var modne for utskiftning.
2 Her er det korrosjon i nesten alle sveisesømmer. Slik korrosjon rammer også rustfrie materialer når salt- og syrekonsentrasjonen er tilstrekkelig høy.
3 De største hullene har kommet i de innvendige hjørnene grunnet stillestående kloakkvann. Er det i tillegg brukt feil sveisematerialer under produksjonen, er store skader unngåelige.
4 Etter gjennomskylling og rens av tanken skal den utvendige overflaten behandles. Få vekk korrosjon og slip alle overflater som skal plastes inn, med grovt sandpapir.
5 Etter slipingen avfettes tanken grundig med aceton, tynner eller rødsprit.
6 Før plastingen starter, klippet vi til passende remser glassfibervev.
7 Epoksy eller polyester blandes, og blandingen pensles på overflaten. Glassfibermattene legges deretter ned i epoksyen og mettes grundig med epoksy. Få ut alle luftbobler.
8 Glassfiberstrimlene skal dekke minimum 10 centimeter på hver side av de utette sveisesømmene.
9 Dersom tanken er synlig under benkene kan det være like greit å dekke hele tanken med glassfiber og male den med tokomponents «light primer». Da blir sluttresultatet pent.

Vekk med stanken for en billig penge

Septiklukt i båten setter en effektivt stopp for all båtkos. Ofte er dårlige slangeklemmer eller gamle slanger skyld i uhyggen, men også ståltanker kan etterhvert begynne å lekke, uansett hvor «rustfritt» materialet er. Om tanken er skreddersydd for båten, blir det fort dyrt å bytte. Trøsten er at lekkasjer i mange tilfeller kan repareres med glassfiber.

Publisert Sist oppdatert

Etterhvert som kloakkstanken bredte seg i kahytten på vår båt, ble interessen for hyggeturer og lengre opphold under dekk labrere og labrere. Etter en «snusetur» i båten fant vi ut at den fæle stanken lot til å være kraftigst ved septiktanken. En nærmere inspeksjon avslørte at den rustfrie tanken hadde små huller i sveisesømmene. Korrosjonen var størst i hjørnene, men også overløpsrør og ventilasjonsrør var angrepet. Synderen var funnet.

En såpass medtatt tank er i utgangspunktet moden for utskiftning. Men ettersom denne tanken var spesialbygget for å plasseres under sittebenkene i båten, var det ikke mulig å finne en modell med passende fasong fra produsentenes standardvalg. En helt ny tank måtte dermed spesialbygges, og det er slett ikke billig. Vi valgte derfor å forsøke å reparere tanken med glassfiber, nærmere bestemt med et epoksy-system fra West.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER