Ventiljustering er ingen heksekunst

Ventilene i topplokket sørger for at dieselmotoren blir korrekt matet med luft, og at eksosen slippes ut på en mest mulig effektiv måte. Men med tiden vil ventilklaringen komme ut av lage. Det kan få alvorlige konsekvenser.

Publisert Sist oppdatert

Justering av ventilene skal skje etter faste intervaller, for eksempel hver 200. eller 500. time, men det er ikke alltid dette er blitt fulgt opp skikkelig. Særlig på eldre båter som har hatt mange eiere, kan vedlikeholdet ha vært tilfeldig.

Flere symptomer indikerer akutt justeringsbehov. Urolig gange, bankelyder, effekttap og mye røyk er blant varseltegnene. Riktignok kan slike problemer også skyldes feil med dieselpumpen, tette filtre eller delvis blokkert luftinntak, men er filtrene i god stand og luftveiene «klare», skader det ikke å begynne med ventilene på en fuskende motor. For i motsetning til dieselpumpearbeid er ventiljustering en jobb alle noenlunde nevenyttige hobbymekanikere kan klare på tradisjonelle støtstang-maskiner. I tillegg er kostnadene minimale.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER