TO DØGN: Batteriene mine skal vare to døgn ved vanlig forbruk. Under første seiltur i år, så var det nesten flatt i løpet av natten.
EKSPERT: Ronni Bogerud fra Batteribilen.no var ikke overrasket over at batteriene ikke varte mer enn fire sesonger.
TRANGT: Jeg har plass til tre 95 Ah batterier, men den ene plasser er brukt til startbatteri.
BYTT: Instrumentet til batterieksperten var klar i sin tale. Løp og kjøp nytt.
KONTROLL: Et batteriovervåkingsinstrument gjør at jeg kan følge med på forbruk og ladning.
SPENNINGSTAP: Voltmeteret viser at spenningen faller på skilledioden mellom start og forbruksbatteriet. Bogerud anbefaler heller en fysisk bryter.

Fordeler med gammeldagse batterier

Forbruksbatteriene i en båt varer stort sett ikke lenger enn i fem år. Og: det er like greit å kjøpe billige blybatterier som kostbare spesialbatterier.

Publisert Sist oppdatert

Båten min fikk nye batterier for vel fire år siden, men årets første turer avslørte at noe var feil. Forbruksbanken på to 95 Ah batterier hadde tidligere holdt koken i to-tre døgn uten lading. Nå ble batteriene nesten tomme før døgnet var omme.

Jeg er blitt anbefalt at batteriene bør lagres toppladet, og jeg har passet på at de ikke blir tappet ned mer enn til 50 prosent, unntaksvis maksimalt til 40 prosent.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER