BÅTGLEDE I GRATISBÅT: Johanne, Caroline og Fie surfer ofte og er ville etter vann- og strandlivet. Toppen er gummibåten som de fant havarert på stranden. Etter reparasjonen har de hatt mange fine timer i båten.
BÅTGLEDE I GRATISBÅT

Reparer gummibåten

Etter noen års bruk begynner gummibåten å bli slitt. Men smålekkasjer og løs motorbrakett kan lett fikses.

Publisert Sist oppdatert

Små, billige gummibåter er laget av PVC-duk som er limt sammen i kanaler. Dyrere gummibåter er laget av hypolon, et polyetylen-basert, syntetisk gummimateriale som er mindre følsomt for solens ultrafiolette stråler. Dermed holder hypolon-duken seg bløt og smidig, og båten kan pakkes sammen uten at de vulkaniserte sømmene så lett går opp.

Gummibåter av PVC (polyvinylklorid) har altså dårligere holdbarhet. Solen tærer både på PVC-duken og på de limte sømmene, og duken vil etterhvert bli stivere. Dette kan med tiden gå ut over de delene av båten som utsettes for de største belastningene. Også når gummibåten pumpes svært hardt opp, kan sømmene ryke. Samtidig kan en eldre PVC-båt bli påvirket av at plastmyknerne forringes, og også fabrikkens limvalg kan være en av skurkene.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER