Med nytt ratt, ny snekke og ny kabel er den gamle Askeladden endelig blitt behagelig på roret.
Rattet er tatt av, nå gjenstår rattholderen. Boltene måtte bores ut.
Den gamle styresnekken kunne reddes med diesel og litt omsorg, men vi valgte å bytte alt.
Det følger en boremal med bruksanvisningen. Ikke bor for nær gamle hull, og sjekk at snekken vil vende rett vei.
Snekkekomponentene er nå løst satt sammen for en siste sjekk av at alt passer sammen.
Styrekabelen stikkes inn i snekken, «spoles» frem, og sikres med en mutter. Husk å sette på beskyttelseshylsen på den nakne vaieren.
Denne braketten klamrer fast styrerøret og monteres over kulen som skimtes i hullet. Ved å la de indre boltene være løse, og la de ytre boltene såvidt henge på mutterne, kan braketten åpnes nok opp og dyttes på plass.
Ut av den svarte plastmutteren på det nye styrerøret stikker styrestaget, som igjen sitter fast på enden av den indre styrekabelen. Staget er festet til motoren via et endeledd.
Ferdig! Legg merke til hvor god plass det blir til el-komponenter under konsollen takket være den kompakte snekken.

Nå tar vi styringen!

Før vårpuss og videre arbeid kunne ta til på prosjektbåten måtte styringen overhales. Rattet var blitt så tungt at både armmuskler og laminatet i konsollen knaket stygt under høstens siste fisketur.

Publisert Sist oppdatert

Treg styring kan skyldes feil på styresnekken, dårlig styrekabel eller at kabelen er montert så stramt at den ikke går mykt rundt alle hjørner. I vårt tilfelle var trolig alle faktorene medvirkende.

Styresnekken var en «langstrakt», kjededrevet modell fra Ultraflex’ 42-serie. Trolig var snekken gammel ettersom alle boltene måtte bores ut.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER