Dyseservice på eldre dieselmotorer
Én fordel har eiere av litt umoderne dieselmotorer: Trøblete dyser er ganske lette å fikse. Med litt egeninnsats kan en røyk-gulpende, daff sliter komme forbløffende godt til hektene igjen uten at det koster en formue.
Om dieseldyret lager trøbbel, kan det ha flere årsaker. Slitte stempelringer, feil på dieselpumpen og utette/brente ventiler er typiske alderdomstegn.Ventilene kan en flink hobbymekaniker overhale om det ikke skal mer til enn litt sliping. Alternativt kan topplokket leveres inn til full service, men en sylindersjau - og ikke minst arbeider på høytrykkspumpen - bør overlates til eksperter med skikkelig maskinpark og masse erfaring. Da gjenstår dysene. Det er dem vi skal ta en nærmere titt på i denne artikkelen.
I riktig gamle dager var det ikke uvanlig å ta ut dysene for årlig kontroll. Det er ikke nødvendig i dag, da dysene har høyere kvalitet enn tidligere. Normalt jobber moderne dyser feilfritt i mange år, men det er ingen automatikk i dette. Selv om disse delene vanligvis er pålitelige, kan en dyse uten forvarsel lage trøbbel allerede etter noen hundre timers gange. Så dersom motoren brått begynner å slippe ut mye sort røyk, og ikke yter særlig bra, er det ikke nødvendigvis en kostbar feil på dieselpumpen som ligger bak.
Gullabonnement
Blad og digital
949,-
pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER