Klar til innsats: Med litt verktøy, litt kunnskap og litt egeninnsats kan serviceregningen for en dysesjau reduseres til en brøkdel.
Verktøy: Det kreves ikke mye verktøy til jobben, men en glidehammer med en påsveiset flensmutter kan være nødvendig for å få ut dyser som sitter godt fast.
1 - Skru av: Dieselrøret demonteres med en 13 mm fastnøkkel, og banjobolten på returrøret løsnes med en 10 mm fastnøkkel.
2 - Brakett: Dieseldysen holdes på plass med en brakett. Mutteren løsnes med en 13 mm pipe.
3 - Glidehammer: Dieseldysene kan sitte godt fast. En glidehammer med en påsveiset flensmutter fra et gammelt dieselrør får selv de mest gjenstridige dyser ut av blokken. Hammeren virker ved at slagstykket slår mot den øverste mutteren. To små slag, ...
4 - Dysetester: Et testapparat brukes for å sjekke forstøvningsmønster og utløsertrykk. Dieselen skal forstøves skikkelig når trykket på manometeret ligger mellom 190 og 220 bar på denne motoren.
5 - I testapparatet: Hvis trykket er under 190 bar ved åpning, eller forstøvningsviften ikke ser pen ut, må dysen demonteres, renses og justeres med tynne skiver (shims). Dette bør kun gjøres på spesialverksted. Alternativet er å kjøpe en ny dyse, ...
6 - Ikke verst: Denne «dusjen» ser pen ut. Man kan se forstøvningen fra hvert enkelt av de fem, små dieselhullene.
7 - Gjør rent: Dieseldysen har en anleggsflate nede i topplokket. Denne må være helt ren. Om ikke vil uforbrent diesel trenge opp fra hullet, og kompresjonen blir dårlig.
8 - Montering: Før dysen settes i topplokket, settes braketten på plass. Banjobolten i returrøret har to kobberskiver som absolutt ikke må falle ned i sylinderen. Spenn forsiktig til med en 10 mm fastnøkkel. Dieselrøret settes ned i dieseldysen og ...
9 - Lufting: Dieselsystemet luftes når alle delene er tilbakemontert. Dette gjøres ved å løsne dieselrøret eller åpne en lufteskrue på filteret. Ofte finner du en stavformet pumpe på siden av motoren. Denne trykkes jevnt og rolig ned. Det er mulig ...
10 - Pumpehendel: Mange motorer, som denne, har istedet for en trykkpumpe en liten pumpehendel på siden av pumpen. Pump til det kun kommer ren diesel ut, og gi et par pumpeslag ekstra når luftingen stenges. Bruk en klut for å samle opp søl.
11 - Oppstart: Husk å fylle på kjølevæske før motoren startes! Det vil ta noen sekunder før pumpen trykksetter rør og dyser, men noen motorer er kranglete og foretrekker at det luftes helt frem til dysene.
12 - Sjekk: Når motoren starter, må du straks sjekke at røykutviklingen er bedre, og at det ikke drypper diesel fra koblinger og topplokk. Lytt etter ulyder som kan tyde på tenningsbank. Etter prøveturen tar du en ny sjekk for lekkasjer.

Dyseservice på eldre dieselmotorer

Én fordel har eiere av litt umoderne dieselmotorer: Trøblete dyser er ganske lette å fikse. Med litt egeninnsats kan en røyk-gulpende, daff sliter komme forbløffende godt til hektene igjen uten at det koster en formue.

Publisert Sist oppdatert

Om dieseldyret lager trøbbel, kan det ha flere årsaker. Slitte stempelringer, feil på dieselpumpen og utette/brente ventiler er typiske alderdomstegn.Ventilene kan en flink hobbymekaniker overhale om det ikke skal mer til enn litt sliping. Alternativt kan topplokket leveres inn til full service, men en sylindersjau - og ikke minst arbeider på høytrykkspumpen - bør overlates til eksperter med skikkelig maskinpark og masse erfaring. Da gjenstår dysene. Det er dem vi skal ta en nærmere titt på i denne artikkelen.

I riktig gamle dager var det ikke uvanlig å ta ut dysene for årlig kontroll. Det er ikke nødvendig i dag, da dysene har høyere kvalitet enn tidligere. Normalt jobber moderne dyser feilfritt i mange år, men det er ingen automatikk i dette. Selv om disse delene vanligvis er pålitelige, kan en dyse uten forvarsel lage trøbbel allerede etter noen hundre timers gange. Så dersom motoren brått begynner å slippe ut mye sort røyk, og ikke yter særlig bra, er det ikke nødvendigvis en kostbar feil på dieselpumpen som ligger bak.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER