Søk i arkivet

STRANDFAST: Barna på Bergstø barnehage får ikke lenger lov til å ta sjekte, hvis de ansatte ikke tar fritidsbåtskippersertifikat.
STRANDFAST: Barna på Bergstø barnehage får ikke lenger lov til å ta sjekte, hvis de ansatte ikke tar fritidsbåtskippersertifikat. Foto:

Strandfaste etter avslag fra Sjøfartsdirektoratet

Sjekta går i fem knop, og barnehagebarna har fisket, ryddet søppel på øyer og lært om sikkerhet. Men nå har lovverket satt en stopper for denne unike aktiviteten.

Bergstø Barnehage i Lillesand har siden 2007 hatt en Trømøy plastsjekte på 22 fot. Den har blitt brukt hele sommerhalvåret til turer med barnegruppene. Maksfarten den klarer er fem knop, og de ansatte tar aldri med seg mer passasjerer enn tillat. Båten brukes også kun innaskjærs. Men nå har lovverket satt en stopper for denne unike muligheten for barnehagebarna.

– Det er frustrerende når lovverket, som har til hensikt å sikre sikkerheten til sjøs, nettopp hindrer oss i å gi barna opplæring i det å respektere og mestre livet ved og på havet, sier barnehagestyrer Åshild Føysaa i Bergstø barnehage til Båtliv. Lillesand kommune har søkt sjøfartsdirektoratet om dispensasjon fra næringsbegrepet og fått avslag.

LES OGSÅ: Ønsker nasjonal tiltaksplan mot fritidsbåtulykker

Kommer seg ikke til øya

Med sjekta har barnehagebarna besøkt holmene og øyene i nærheten, satt krabbeteiner, fisket og hatt hummerteiner på høsten. Fangsten har blitt tilberedt og spist av barna. Barnehagen ligger ved vannet, og barnehagebestyrereren forteller at sjøen er en stor og viktig del av deres naturlige nærmiljø. Uten mulighet til å bruke båten har de heller ikke lenger tilgang til gapahuken de har begynt å bygge. Den er nemlig på en øy som de har brukt sjekta for å komme til. Øya ligger i et friområde som barenehagen har fått disponere. Der har de også overnatte i lavvoen med en gruppe barn hver vår.

LÆRERIKT: Blant opplevelsene
barnehagebarna har hatt med sjekta er å trekke teiner.

LÆRERIKT: Blant opplevelsene barnehagebarna har hatt med sjekta er å trekke teiner.

Foto: Bergstø Barnehage.

– Å reise ut i båten til øya sammen med gode venner og trygge voksne, sette opp lavvoen, fiske, grille, leke, legge seg i soveposen og så våkne neste morgen til en ny dag på øya, er fantastiske opplevelser for barna, forteller Frøysaa.

Fiske er også en del av opplevelsen barna får med sjekta. Båten har en stor fiskekum, og det gjør det ekstra spennende å komme inn igjen til brygge og vise fangsten til de andre barna i barnehagen.

Lærer om sjøen

Båten har en stor fiskekum og det er spennende å komme inn igjen til brygga og vise frem fangsten til de andre barna i barnehagen. Og en viktig aspekt er at gjennom dette arbeidet barnehagen driver læres barna om miljøet og det å ta vare på livet i havet og ellers i naturen.

– Vi rydder strender for plast og annet søppel og lærer gjennom dette at alt henger sammen og at alle har et ansvar. Gjennom skjærgårdstjenesten i Lillesand kommune holder vi på å «adoptere» vår egen holme som vi skal holde ren og fri for søppel, sier Frøysaa. Og ikke minst, så påpeker hun at barna lærer å respektere sjøen.

– Vi har stort fokus på sikkerhet. I en forlengelse av dette gir vi barna svømmeopplæring gjennom ukentlige besøk i svømmehallen.

LES OGSÅ: Saga Oseberg får lov til å seile midlertidig

Stoppet av lovverket

Men lovverket stopper nå de ansatte å bruke båten sammen med barna. Grunnen til det er både strenge sikkerhetskrav og det at denne aktiviteten regnes som en næringsvirksomhet. Derfor kreves det at de ansatte må ta fritidsbåtskippersertifikat.

LES OGSÅ: Færre tar båtførerprøven

– Dette er en omfattende opplæring som er både kostbar og svært tidkrevende. Dette har vi ingen muligheter til å gjennomføre. De ansatte har allerede godkjent livredningsprøve og båtførerprøve, men dette er ikke lenger nok. Siden de ansatte er i lønnet arbeid må de ha en utdanning på linje med de som driver næring på havet. Et paradoks er at hvis for eksempel en av besteforeldrene tilbyr oss en tur i båten sin, da kan vi bli med. Det samme gjelder dersom jeg kjører båten med barna på min fridag, sier Frøysaa.

iPad eller bøker i stedet for båt

Hun har merket seg at dette ikke bare er et problem for Bergstø barnehage, men at det gjelder mange andre, også skoler og leirskoler. Og Frøysaa synes det er trist at de som bor langs kysten ikke lenger kan bruke nærmiljøet på en naturlig måte.

LES OGSÅ: Dette bør du kunne før du kaster loss

– Barn lærer gjennom å stimulere sansene og gjennom at nysgjerrigheten vekkes. Barna kan sikkert lære et og annet om sjøen og miljøet ved å se i bøker og på Ipaden. Jeg er derimot overbevist over at de erfaringene og opplevelsene våre barn får, gir en helt annen innsikt, respekt og kjærlighet for naturen og miljøet, sier barnehagebestyreren.
I august kan barnehagen feire 30 år. De hadde spennende planer om å markere jubileet ved å kjøpe en ny, sikker og flott båt, en Inter 6900.
– Styret har satt av midler til dette i budsjettet, men nå ser det ikke ut til at dette kan realiseres, beklager Frøysaa.

SJØFARTSDIREKTORATET SVARER: – Naturlig med kompetanse

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen