Søk i arkivet

HIB: Embark er en av kartleverandørene som har tatt i bruk symbolet for HIB.
HIB: Embark er en av kartleverandørene som har tatt i bruk symbolet for HIB.

Nytt symbol i sjøkartene

Med innføring av nye sjømerker, kommer det også nye symboler, men ikke alle kartprodusentene henger med.

NYTT: HIB-merket vil du se mer av i
tiden som kommer. De skal bidra til enklere håndtering.

NYTT: HIB-merket vil du se mer av i tiden som kommer. De skal bidra til enklere håndtering.

Seilas A Nissen-Lie

Fleres steder langs kysten er det satt opp hurtigbåtmerkene med indirekte lys, såkalt HIB, og flere skal det bli. Disse merkene vil på sikt erstatte staker og lykter, og skal gjøre navigasjonen enklere, særlig om natten.

Selve lykten er opplyst, noe som skal gjøre det enklere for båtfører å vurdere avstanden i mørket. Merkesystemet er et resultat av Sea Cat-ulykken i Gulen i 1991. Lyssignalene fra lyktene var på den tiden ikke tilpasset katamaranens høye hastighet.

Disse HIB-merkene kommer i to størrelser, den minste som erstatning for ulike staker. 48 slike ble i vinter satt ut i Oslofjorden.

Les også: Kysten merkes om

Mangler symbol

I kartverkets «Symboler og forkortelser i norske sjøkart» fra 2013 har slike HIB-er fått et symbol, men det tar lang tid får dette er oppdatert i kartgrunlaget fritidsbåter benytter. Disse merkene er sære for Norge, og det gjø at det tar ekstra lang tid for de internasjonale kartprodusentene å legge inn disse symbolene.

Det skaper forvirring.

Du kan laste ned publikasjonen fra Karverket her. 

KART: HIB er markert tydelig i
Embark, mindre tydlig i kartetne til Gule Sider, men ikke i det
hele tatt på Navionics.

KART: HIB er markert tydelig i Embark, mindre tydlig i kartetne til Gule Sider, men ikke i det hele tatt på Navionics.

Ser ut som staker med lys

Vanligvis vises HIB som store, grønne og rød staker med lys, men etter sommeren har Embark gjort som Gule Sider og markert HIB med en gul glorie, etter Kartverkets retningslinjer. Dette er et symbol på merkets indirekte belysning.

De store HIB-merkene er nummeret, men disse numrene er ikke ført inn i kartene. Nummeret er satt i stigende rekkefølge inn mot en havn. Oddetall skal du ha på styrbord og partall på babord. Hele tall, 10, 20 og så videre er satt av til sektorlykter.

Alle sjømerkene har et offisielt navn, men nummeret blir ikke ført opp i kartet, til tross for at Hansen ser verdien av det.

Det nye symbolet er for lengst på plass i proffe ECDIS-kart. Sjekk hva du har, og husk å oppgrader kartene.

 

LES: Kart og virkelighet

Sjøkart skal med enkle symboler gi en trygg seilas, men ikke alle kan lese kart. Vi gir deg en rask innføring.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen