Søk i arkivet

– Bastøfergen viste dårlig sjømannskap

Fergen mellom Horten og Moss hold på å kollidere med tre seilbåter. Jeppe Jul Nielsen har studert AIS-trackingen og mener at fergeføreren handlet feil.

Det er en gjenganger at det oppstår farlige situasjoner mellom Bastø-fergene og fritidsbåter. En situasjon 27. mai skapte stor overskrift på Dagbladet, men etterfølgende debatt. I går, 30. mai, gikk sjøfartsdirektør Olav Akselsen ut med en pressemelding hvor han poengterer vikeplikten for nyttetrafikk, og oppfordrer til å ta båtførerprøven.

Handlet for sent

JEPPE JUL NIELSEN: - Dårlig
sjømannskap, mener han.

JEPPE JUL NIELSEN: - Dårlig sjømannskap, mener han.

Båtbyggeren og skøyte-seileren Jeppe Jul Nielsen fra Risør har studert AIS-sporet til Bastø-fergen etter hendelsen, og han er ikke imponert over kapteinens sjømannskap.

­I en e-post han har sendt til SEILmagasinets redaksjon, dokumenterer han ved hjelp av sporingen at selv om kapteinen så seilbåtene på radaren, foretok han seg ikke noe for å unngå kollisjon før han var farlig nær.

– Fergen kunne utmerket godt ha lagt om kursen litt et par minutter før og gått trygt aktenom seilbåtene uten å ha måttet redusere farten, skriver Nielsen til SEILmagasinet.

BUE: Bastøfergen seiler en
bue på vei østover. Kursendring gir dårligere
forutsigbarhet for fritidsbåter.

BUE: Bastøfergen seiler en bue på vei østover. Kursendring gir dårligere forutsigbarhet for fritidsbåter.

Stod på sitt

– Kapteinen regnet sikkert med at de han så på radaren, var småbåter som han syntes burde ha radar og vike for ham. Når de kanskje ikke ser ham og feiltolker signalhornet, kjører han likevel på for å lage en provosert sitasjon. Dette er dårlig sjømannskap, mener Nielsen.

Skifter kurs

Seilbåt-eiere er vanligvis flinke til å beregne andre båters fart og kurs for å unngå kollisjon. Det er essensielt for regattaseilere. Regattaseilere vet også at et par graders kursendring ikke gir særlig økt distanse eller tapt tid. Teknikken er å peile båter mot land. Dette fungerer utmerket så lenge begge båter holder stø kurs og stø fart.

Problemet med Bastøfergen er at den seiler en bue på vei østover fra Horten til Moss. Det gjør at peilingen som viser trygg kurs, plutselig blir utrygg når Bastøfergen svinger.

Å legge opp faste veipunkter for Bastøfergen med stø kurs når fergen krysser leden opp Oslofjorden, vil kanskje kunne bidra til tryggere seilas – både for fritidsbåter og for Bastøfergen.

Åpent eller trangt farvann

«Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde», heter det i regel 44 i sjøveisreglene.

– Nyttetrafikk har retten til veien i trangt farvann, men her er han ennå i ganske åpent farvann. Da skal motorfartøyer vike for seilfartøyer. Dessuten skal han vike for fartøyer fra styrbord, mener Jeppe Jul Nielsen.

Godt sjømannskap er å holde stø kurs. Videoen viser at de tre seilbåtene gjorde det. Hadde en av dem endret kursen, ville det skapt en særdeles farlig situasjon. Kapteinen på Bastøfergen hadde både tid og plass til å avvike kursen noen få grader. Fergen har også utstyr om bord som gjør navigasjonen enklere i dårlig sikt.

ERFARING: Langturseiler Åge
Finckenhagen mener at sjøfartsdirektør Olav Akselsen
tar feil.

ERFARING: Langturseiler Åge Finckenhagen mener at sjøfartsdirektør Olav Akselsen tar feil.

Magne Klann/Norsk Maritimt Forlag AS

Skaper usikkerhet og forvirring

Pressemeldingen fra Sjøfartsdirektoratet i går gjør ikke livet enklere for fritidsbåter. Her står det:

– Vi ser altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

Videre står det: 

– Fritidsbåter har vikeplikt for nyttefartøy, som ferger, cruiseskip, lasteskip og fiskebåter som driver fiske. Vikeplikten gjelder samme hvilken retning nyttetrafikken kommer fra. Store skip klarer ikke å manøvrere på samme måte som mindre fritidsbåter. Dette er det viktig at fritidsbåtførere kjenner til, slik at de unngår å havne i farlige situasjoner. Det er viktig at fritidsbåter kjører forutsigbart og gir tydelig signal om at de vil holde vikeplikten. I trange farvann og sterkt trafikkerte områder er det ekstra viktig at fritidsbåtbrukerne tar hensyn til nyttetrafikken, og i situasjoner med dårlig sikt må alle som ferdes på sjøen, senke farten.

Langturseileren Åge Finckenhagen fra Tønsberg er kritisk til sjøfartsdirektør Olav Akselsen uttalelser.

– Akselens uttalelse er i sin form dessverre feil og skaper kun forvirring og splid mellom det han kaller nyttetrafikk og fritidsbåtenes plikter og rettigheter og gir inntrykk av at fritidsbåter har en helt ubetinget «vikeplikt» for det han kaller nyttetrafikken, uansett farvann og situasjoner, skriver Finckenhagen på Facebook og henvender seg til regel 44.

I den aktuelle saken om Bastøfergen og de tre seilbåtene, så viser den at seilbåtene gjorde det riktige, og holdt en forutsigbar kurs i åpent farvann.

BLI MED PÅ UNDERSØKELSE TIL STORTINGSVALGET: Hva er viktig båtpolitisk for deg?

GJENGANGER: Hyppigere fergeavganger
gir mindre rom for at fritidsbåter med lav fart finner plass
til å passere trygt.

GJENGANGER: Hyppigere fergeavganger gir mindre rom for at fritidsbåter med lav fart finner plass til å passere trygt.

 

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen