Kommentar

Tenk sikkerhet i sommer

Opplev det beste, men forbered deg på det verste, kan være en bra oneliner for årets båttur.

Publisert Sist oppdatert

Når ting først går galt kan det gå galt fort. I pinsen sank en Sunseeker Manhattan 62 utenfor Lista. Lærdommen er at det gjelder å være forberedt.

Båten hadde fått motorstopp i tre meter høy strømsjø, og bølgene skyllet over hekken og inn i luftinntaket til maskinrommet. I løpet av noen timer lå den store luksusbåten med hekken i vannet og baugen i været.

«RS Ægir» klarte ikke å taue båten inn til land, og den sank senere på over 100 meters dyp ca tre mil fra kysten.

Før båten sank gikk mannskapet på fem i redningsfåten, og alle ble plukket opp av redningshelikopteret som gikk på luften fra Hovedredningssentralen på Sola.

Bikini

Båtliv har i ettertid googlet Sunseeker Manhattan 62. På nettet finner vi mange fine bilder av båten med bikinikledde kvinner som soler seg på den store solsengen akter, vi får opp korte videosnutter med solbrune mennesker som skåler i glass med høye stetter. Vi leser at båten gjør 40 knop gjennom vannet, og den omtales som en sensuell skjønnhet som folk snur seg etter, men vi finner lite informasjon om CE-merking og sikkerhet på nettet.

Kontrasten er stor i forhold til det dramaet som utspant seg utenfor Lista i pinsen i år. Der ble luksusdrømmen snudd om til mareritt i løpet av noen ettermiddagstimer. Forliset er en brutal påminnelse om viktigheten av å tenke sikkerhet på sjøen.

Noe av det mest sjokkerende var at denne luksusbåten til tosifret millionbeløp ny sank uten å ha gått på grunn. Det var ikke brann om bord. Ifølge redningsmennene sank den fordi den ble liggende med hekken mot vinden etter motorstopp, og bølgene fosset inn i båten.

Vi tror ikke alle skjønner hvor fort det kan gå galt på sjøen. På «Sjøen for alle» i år snakket vi med flere båtforhandlere. Kundene tar sjelden opp spørsmål om sikkerhet når de kjøper båt, fortalte de. Bransjen vil naturlig nok helst vise frem båtlivets idylliske sider, og det er jo også feriedrømmen folk vil kjøpe. Men med båtkjøpet følger også noen utfordringer, selv om dette er noe de færreste av oss ønsker å tenke på til daglig.

Kunnskap

Sikkerheten er en vev av både kunnskap og utstyr. Helst vil man unngå farene. Når det likevel går galt gjelder det å handle riktig og raskt. Kanskje kunne det store Sunseekeren vært reddet av noe så enkelt som et drivanker? Det er ikke godt å si for oss som ikke var på stedet, men drivankere og lange, tykke trosser kan brukes til å holde baugen opp mot vinden, og dempe bølgene.

Om skroggjennomføringene ryker kan det være gull verdt med koniske plugger om bord. På samme måte er det selvsagt viktig med brannslukningsapparat raskt tilgjengelig om det skulle bryte ut brann.

Mannskapet på «Sea Princess» var forberedt. De hadde VHF om bord, og de kalte opp redningsskøyta før det gikk helt galt. Båten var utstyrt med redningsflåte, og mannskapet slapp å hoppe i den kalde sjøen. Derfor gikk ingen liv tapt denne gangen, og det er tross alt det viktigste. Forliset i pinsen er likevel en påminnelse: Både bransje og båtfolk må ta sikkerheten på alvor.

Ellers kan det fort gå galt.