Søk i arkivet

DØDSFALL: Statistikken over ulykker med bruk av fritidsbåter viser ingen hyggelig lesning. Det vil KNBF og politiker gjøre noe med.
DØDSFALL: Statistikken over ulykker med bruk av fritidsbåter viser ingen hyggelig lesning. Det vil KNBF og politiker gjøre noe med.

Vil ta grep for å øke sikkerheten til sjøs

Sjøsikkerheten var tema under Stortingets spørretime onsdag. Båtliv var tilstede.

BÅTMANN: Magne Rommetveit er fra Stord og har i dag en 25-fots motorbåt med dekkshus.
BÅTMANN: Magne Rommetveit er fra Stord og har i dag en 25-fots motorbåt med dekkshus. Nå vil vestlendingen få ned antall ulykker på sjøen.

På oppfordring fra Endre Solvang i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) stilte Stortingsrepresentant Magne Rommetveit fra Arbeiderpartiet spørsmål om hva slags tiltak statsråden vil sette i verk for å få styrke sikkerheten til sjøs for fritidsbåter, og om det vurderes en egen ulykkesgruppe som et av grepene for å øke tryggheten for dem som ferdes i fritidsbåt.

Spørsmålet ble rettet til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, men ble besvart av næringsminister Monica Meland.

For mange kokker

– Der kan du se. Politikken rundt fritidsbåter blir styrt av tre ulike departementer, og ingen tar skikkelig tak i problemene. Tiltak som er blitt tatt har ikke gitt ønsket virkning. Vi har ikke godt nok faktagrunnlag for å få ned antall ulykker med fritidsbåter, forklarer Magne Rommetveit. Båtliv møter ham og Endre Solvang i KNBF på Stortinget etter spørretimen. Tross påbud om bruk av redningsvest døde 37 personer i fritidsbåtulykker i 2015, ni flere enn i 2014.

Magne Rommetveit ønsker en instans som tar grep. Statistikken for ulykker på sjøen har en negativ trend, mot en positiv utvikling i trafikken på veien.

Mener mye blir gjort

TILTAK: Påbud av bruk av redningsvest snudde ikke drukningsstatistikken.
TILTAK: Påbud av bruk av redningsvest snudde ikke drukningsstatistikken.

Monica Meland svarte under Spørretimen at mange tiltak er blitt satt i gang. Vestforbudet som ble vedtatt i fjor, og som nå er under evaluering. Holdningskampanjer for fisketurister,  revidert båtførerprøve er tiltak som er satt i gang for å redusere ulykken til sjøs.

Ikke nok

Det er 476 omkomne i sammenheng med bruk av fritidsbåter siden 2002. Det er seks ganger flere dødsulykker enn i skipsfarten.

– Vi må se hva som blir gjort i våre naboland. I Sverige er det langt færre dødsfall med bruk av fritidsbåter.  Vi må ta organisatoriske grep. Nå er det for mange organisasjoner  som holder på med sitt. Det er for mye prat, og for lite fakta og tiltak, mener Rommetveit.

Trenger ikke å bli dyrt

Sjøfartsdirektoratet og Kystverket har store budsjetter, men bruker svært få kroner på fritidsbåter. Endre Solvang i KNBF mener at resurser kan brukes annerledes, og at for fem millioner kroner i året ville det vært mulig å hente inn data og føre en bedre statistikk over ulykker med fritidsbåter.

– Vi har 300 båtbranner hvert år, men det er ingen som undersøker om hvordan disse brannene oppstår, data som kan bli brukt for å hindre flere branner, mener Solvang.

Solvang savner også at beslutningstakerne lytter til bransjen og båtfolket.

Politisk støtte

Magne Rommetveit forbereder nå et representantforslag for Stortingen for å øke sikkerheten til sjøs. Han håper å få politisk støtte fra flere partier, og har tro på å få flertallet med seg.

I dette forslaget vil det bli anbefalt at ansvaret for sikkerheten for fritidsbåter blir konsentrert. 

 

Antall dødsulykker med fritidsbåt har økt kraftig i år.

 

LES: Vanntett mobil redder liv på sjøen

30 personer døde i forbindelse med bruk av fritidsbåt i Sverige. De fleste var alene i båten. 

 

LES: Svenskene tillater deling av dybdemålinger

Ny teknologi gjør det enklere å få detaljerte dybdekart, men vi lever fremdeles i den kalde krigen.

 

STØTTE: Endre Solvang i KNBF får hjelp av Magne Rommetveit til å få saker om fritidsbåter på dagsorden på Stortinget.

STØTTE: Endre Solvang i KNBF får hjelp av Magne Rommetveit til å få saker om fritidsbåter på dagsorden på Stortinget.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen