Søk i arkivet

PROMILLE: St. Hans kveld er dagen da det er fristende å nyte en pils eller to ombord
PROMILLE: St. Hans kveld er dagen da det er fristende å nyte en pils eller to ombord

Stod full ved rattet, frikjent av retten

Det er skipperen som har ansvaret om bord. Det er en gammel regel som fikk konsekvenser i retten.

DOM: 46-åring fra Asker ble frikjent, tross promille.
DOM: 46-åring fra Asker ble frikjent, tross promille.

En 37 fots seilbåt gikk fra Middagsbukta mot Sandvika like etter midnatt etter sankthansfeiring. Båten gikk sakte og pent for motor i følge Budstikka, da den ble stoppet av Politiet. 

Stod ved rattet

Etter vitneforklaring fra de tre om bord, og fra Politiet kommer det frem at 46-åringen som stod ved rattet hadde en promille på 1,28, men han var kun en venn av båtens eier. Skipperen var under dekk. Promillegrensen til sjøs er 0,8.

Det blir hevdet at seilbåten gikk for autopilot, men den fulle 46-åringen brukte girspaken for å sette motoren i fri, da Politiet kom. Akkurat dette punktet kan bli brukt mot båtens skipper, og viser at han ikke hadde full kommando. 

I dommen skriver dommerfullmektig Tone Bysting at retten ikke har vurdert om det var forsvarlig av kapteinen å gå under dekk mens båten hadde fremdrift uten å overlate ansvaret til en kvalifisert og edru person.

Komplisert sak

Hadde vennegjengen kjørt en rask RIB ville problemstillingen vært enda mer komplisert. Om den fulle 46-åringen styrte, men etter kommando fra båtens eier. Ville det da vært naturlig at mannen bak rattet også var båtens skipper? I en seilbåt går hendelsesforløpet rolig for seg. I en rask motorbåt kan en uventet hendelse mer sammenlignes med en situasjon i biltrafikken. 

Hva om skipperen var full, mens vennen bak rattet var edru. Hva ville retten kommet til da?

Hva med barn bak rattet?

Det kan trekkes paralleller til båtkjøring med barn. Selv har mine barn ført både store seilbåter, og raske motorbåter selv før fylte 10 år, men under mitt oppsyn. Hverken små barn, eller fulle personer er i stand til å takle krevende situasjoner, men jeg har aldri følt det feil å la de små slippe til, tross fro at jeg ville hatt betenkeligheter å la fulle stå bak rattet. 

 

BARN: Barn kan føre raske og store båter, så lenge skipperen har kontroll.

BARN: Barn kan føre raske og store båter, så lenge skipperen har kontroll.

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen