Nyhet: Dampende kulturminne

Klar med trippel dampmaskin

Friske milloner sikrer unikt dampskip videre drift.

Publisert Sist oppdatert

Flere kulturminner gjenoppstår i disse dager, også på sjøen. Dampskipet D/S Stord I ble bygget for Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap i 1913 og gikk i rutefart fram til 1969, mellom Stord, Bergen og Hardanger, og Bergen og Stavanger.

Etter en brann, omfattende restaureringsarbeid og 22 millioner kroner er skipet igjen i fart.

Og nærmere 1,5 millioner kroner har kommet fra Kulturminnefondet.

– Skipet brukes nå til charter og forhåndsannonserte turer som er åpne for alle, fra mai til september. Det er et populært tilbud. Vi ser at særlig mange besteforeldre tar med barnebarn på en historisk reise, opplyser Harald Kvinge, styreleder i Stiftelsen Stord 1 til i en pressemelding.

DAMP: Direktør Simen Bjørgen i Norsk Kulturminnefond står bak friske millioner til dampskipet.

 

Etter krigen ble det satt inn to dieselmotorer, men etter restaureringen er skipet er nå slik det så ut i 1931, med trippel dampmaskin.

– Stord 1 går nå kun på damp. Til sommeren blir den del av en temareise som heter ”Som å reise i gamle dager”, der turen går med dampbåt, damptog og veteranbuss, avslutter Kvinge.

DAGENS: Denne kan du møte i leden til neste sommer, med tre nye dampmskiner om bord. FOTO: Tore Sætre

Fakta

Norsk Kulturminnefond har fått ti millioner kroner ekstra i statsbudsjettet for 2016. Støtten som fondet gir, viser seg ifølge fondet å være helt avgjørende for om en eier går i gang med oppussing.

Norsk Kulturminnefond mottar over 800 søknader fra private eiere som ønsker å restaurere eller reparere. I gjennomsnitt koster et slikt prosjekt 173 000 kroner.