Sjekkliste mot kullosforgiftning

Etter flere eksosforgiftninger i båt i sommer har Sjøfartsdirketoratet sendt ut en sjekkliste.

Publisert Sist oppdatert

Sjøfartsdirektoratet har tidligere uttrykt bekymring for at det har vært flere ulykker i sommer, der det trolig er eksosgass (CO) som er årsak til ulykken.

I juni blir ble personer som oppholdt seg om bord i en eldre cabincruiser syke. Cabincruiseren la fortøyd til en brygge i Roabukta i Asnes i Sandefjord. De fire ble fraktet til sykehus med helikopter. To uker senere ble tre personer funnet bevisstløse om bord i en båt i Bergen. Redningsmannskaper fikk de tre alvorlige skadede ut av fartøyet. Konsentrasjonen av CO-gass var høy nede i båten. Trulig var et aggregat som avgav CO årsak til ulykka. Et samboerpar ble kullosforgiftet og døde i båt i Årnes i begynnelsen av august som følge av kullosforgiftning.

Sjøfartsdirektoratet oppfordrer nå alle som har utstyr om bord som kan avgi gasser om å ta forholdsregler mot lekkasjer.

Karbonmonoksid, eller kullos, er en farge- og luktløs gass som er velig giftig. Kullos fortrenger oksygenet som er nødvendig for sentrale organer og hemmer åndedrettet. Dette kan føre til bevisstløshet, kvelning og død.

Sjøfartsdirektoratet har nå kommet med en liste for hva du kan gjøre av tiltak for å unngå kullosforgiftning i båt:

  • Forsikre seg om at alt utstyr er forsvarlig montert
  • Forsikre seg om at det ikke er lekkasjer inn i fartøyet
  • Foreta jevnlig vedlikehold og ettersyn av utstyr
  • Forsikre seg om at arbeid er utført av kvalifisert personell.
  • Montere gassalarm

Den engelske havarikommisjonen publiserte tidligere i år en rapport etter en alvorlig fritidsbåtulykke i april 2013 som har relevans for sommerens ulykker. De kom med følgende konklusjoner:

  • Installasjonen av bensindrevet generator i maskin var ikke i henhold til leverandørs råd.
  • Eksossystemet som var montert var ikke tilpasset formålet.
  • Alt sikkerhetskritisk arbeid om bord fartøy bør gjøres av eller kontrolleres av kompetent personell som bruker rette materialer.
  • Personene som var om bord ble ikke advart om CO gassen, fordi alarmen som var montert om bord ikke virket.