SNARVEI: Automatikken sender båter på innsiden av staker, som her på østsiden av Kalvøya. Jeg ville også fulgt leden ved Kaløya, ikke tatt en snarvei over fra Borøya.
TILLEGG: Autorouting koster 49 kroner og kjøpes som et tillegg til Boating HD fra Navionics.

Lager ruten automatisk

Navionics har oppgradert funksjon som gjør navigasjonen enklere.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDET: Autorouting-funksjonen til Navionics fungerer, men bør brukes med forbehold. Vi testet ruten fra Leangbukta til Sandvika.

Det var Garmin som var først ute med en funksjon som lar plotteren lage en rute automatisk. Andre produsenter har fulgt etter med en slik funksjon som er vanlig i bil. Jeg er skeptisk til teknologien, men mener at det er bedre å legge opp en automatisk rute enn å ikke legge opp en rute i det hele tatt.

TEST

Det er mange år siden Garmin lanserte autoruting. Den gangen ba jeg den om å tegne opp ruta fra Leangbukta i Asker til Sandvika i Bærum. Dit er det mange muligheter. Kalvøya, Nesøya, Brønnøya og Langåra ligger i mellom, og hva som er kortest er avhengig i seilingsdybde, årstid og mastehøyde. Garmin sendte meg på en real omvei som ville vær beste valg med en skip. Navionics tar heller ingen store sjanser, men kutter ned på distansen. Navionics tar ikke hensyn til mastehøyde, men tar heldigvis heller ikke sjansen på å sende meg under den lave brua til Kalvøya. Brua over til Nesøya har 15 meters seilingshøyde, men også dette alternativer blir forkastet, sannsynligvis fordi dybder er for dårlig oppmålt. Mellom Brønnøya og Nesøya er det den flytebro om vinteren og kabelferge om sommeren. Dette blir nok heller ikke vurdert, men ville vært kortere. Først når jeg justerer seilingsdybden fra 2,5 meter til 0,5 kommer denne ruten frem.

Gjennom Middagsbukta vil appen ikke sende meg, selv med en seilingsdybde på 0,5 meter.

SNARVEIER

Appen tar gode sikkerhetsmarginer når det gjelder rutevalg, men tar også noen valg jeg ikke ville gjort. Den er ikke så opptatt av staker, så lenge dybden i kartet er bra nok. En fornuftig seiler passerer alltid staker på riktig side, selv om det er vann nok på innsiden. Følger du Navionics rutevalg, så gjør du ikke det. Det går bra så lange dybdemålingene er pålitelige.

Det virker som appen vil ta deg bak holmer og skjær noe som er OK i en liten åpnen båt, men ikke i en seilbåt som stikker to meter. Da er det trygest langt fra land. Appen tar ikke hensyn til været, og det virker som om den heller ikke tar hensyn til værutsatt kyst.

LAG RUTE

Automatisk rutevalg er blitt enklere og mer presis enn tidligere etter en ny oppdatering gjort i sommer. Funksjonen er enkel å bruke, og det er mulig å justere rutevalget i ettertid manuelt. Å seile etter en rute er langt tryggere enn å seile uten. Et raskt blikk vil si deg om du seiler trygt eller ikke, noe som gjør at du slipper farlige zoom-nivåer eller navigasjonsavgjørelser under stress.

Lag ruten først automatisk. Bruk tid på å justere denne før du legger i vei. Det holder å justere et veipunkt, så tar automatikken å legger opp en ny rute. Det er smart å legge opp en rute før man legger ut på seilas. Det gir trygg navigasjon, og reduserer faren for grunnstøtinger. Autorouting gir en bra ruteveiledning, men krever manuell kontroll. Det er også et lynkjapt verktøy for å finne avstanden til målet, og tidspunkt for adkomst

Autoruting er en tilleggsmodul som koster 49 kroner.

VARSEL: Appen gir deg nyttige varsler, men den sier ingen ting om at det mellom Nesøya og Brønnøya er en bro som legges ut i september og ligger til 1. mai. Ruten som er farbar med større båter ble først anbefalt etter å ha redusert seilingsdybden til 0,5 meter.