Sterk og vedlikeholdsfri

Svenskene bygger nå båt i rustfritt spesialstål, som sparer deg for båtpussen.

Publisert Sist oppdatert

En stor del av vårpussen kan være historie med Swedish Steel Yachts’ nye båt Elvira. Den 31-fot lange båten veier 4,5 tonn og har et skrog som bare er 1,8 millimeter tykt. Likevel lager ikke isflakene bulker eller skammer, fordi båten er bygd med rustfritt spesialstål.

Skroget er også høyglanspolert, noe som betyr at det ikke trenger bunnmaling.

Det kan være en kjærkommen nyhet for dem som er lei av å brukte utallige timer på å skrape og legge på ny, skriver tu.no.

Båtene fra Swedish Steel Yachts skal være like lette og streke som karbonfiberbåter, og de trenger altså ikke å males.

Ny Teknik tok en tur i båten i den svenske skjærgården for kort tid siden. De store isflakene lagde verken hakk eller skrammer.

    – Hadde vi sittet i en karbonfiberbåt hadde den blitt ødelagt av dette, sier kaptein og gründer Håkan Rosén til tidskriftet.

Vikingene

– Jeg er inspirert av vikingenes raske trebåter som hadde skrog som tok opp støt, sier Rosén.

Men i stedet for vikingenes tre, valgte han et spesialstål fra stålprodusenten Sandvik. Dette er riktignok dyrere enn vanlig stål, men måten båten er bygd opp på gjør det mulig å bruke mindre enn vanlig.

    – Dette kan gi en ny industristandard for båter, sier forskningssjef Pasi Kangas i stålprodusenten Sandvik til Ny Teknik.

Tre millioner

Om det blir en ny standard, gjenstår å se. I første omgang må du ha ganske dype lommer ettersom nyprisen er rundt tre millioner kroner.

Ingen har foreløpig bladd opp pengene som skal til for å sikre seg en. Gründer Rosén forteller Ny Teknik at han opprinnelig så for seg at målgruppen skulle være profesjonelle brukere som politiet, forsvaret eller redningstjenesten, men foreløpig har bare aktører som den franske marinen og flere stridsbåtprodusenter vist sin interesse.