Jan Helge Grimseid i Atlantica båtforsikring må utbetale store summer etter en god båt sommer.
Antall grunnstøtinger har blitt doblet i år, og det er særlig mange seilbåter som navigerer feil.

Dobling av antall grunnstøtinger

Sommeren ble kostbar for forsikringsbransjen. Folk tar for lett på navigeringen.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har hatt en dobling av antall grunnstøtinger, og i juli gikk det i snitt tre båter på grunn hver dag, og en slik grunnstøting koster fra 60 000 til 120 000 kroner per båt å få reparert, forteller Jan Helge Grimseid i Atlantica båtforsikring. Han mener at det økte antallet ulykker henger sammen med økt bruk av båten, samt at båtførerne har en for slappe med navigeringen.

Titter ned i plotteren

– Båtførerene har kanskje for liten trening med navigasjon, og stoler for mye på elektronikken. Tidligere satte man kursen ut i kartet, og holdt seg på god avstand til urent farvann. I dag tar båtføreren kanskje flere sjanser, og titter heller ned i plotteren, enn å følge med på farvannet, forklarer Grimseid.

Mange seilbåter

Nye seilbåter er en gjenganger på statistikken, men Grimseid har ikke data på om grunnstøtingen skyldes ferske seilere. Han forteller at båteieren gjerne ikke tror at båten har fått noen særlig skade, og at sammenstøtet ikke alltid har vært så dramatisk, men allikevel så kommer reparasjonen på over 100 000 kroner.

– Seilbåter er gjerne dobbelt så dyre å repparere som motorbåter etter en grunnstøting, og skadene blir gjerne størst når båtene går på med fulle seil, forklarer Grimseid.

Skadene på nyere seilbåter kan gjerne sees fra undersiden av dekk hvor skott har blitt trykket opp.

I går skrev vi om mange feil i elektroniske kart. Du finner saken her.