OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Hvor er Sjøfartsdirektoratet?
Hvor er Sjøfartsdirektoratet?
Hvor er Sjøfartsdirektoratet?
Hvor er Sjøfartsdirektoratet?
Hvor er Sjøfartsdirektoratet?
Hvor er Sjøfartsdirektoratet?
Hvor er Sjøfartsdirektoratet?

Hvor er Sjøfartsdirektoratet?

Bilde: Johan Ullman på prøvetur utenfor Isle of Wight i fjor. Ullman i midten.Sjøfartsdirektoratet ønsker ikke å prioritere Skandinavias mest prestisjefylte forum for hurtiggående motorbåter. – Uforståelig, sier initiativtager Johan Ullman.

Publisert Sist oppdatert

Svenske Johan Ullman mener dette burde være høyaktuelt for en organisasjon som forbereder en hel nasjon på å ta sertifikat til sjøs, og hvor næring knyttet til hurtiggående båter skal reguleres.

Ble etablert i fjor

High Speed Boat Forum ble etablert i 2006 av den svenske legen Johan Ullman. Dette ble så populært at man i år har over 100 påmeldte seminarister og foredragsholdere innenfor et titalls emner knyttet til hurtiggående båter og sikkerhet. Forumet drives på et ikke kommersielt grunnlag. Forumet retter seg i hovedsak mot mer profesjonelle båtbrukere, designere, redningstjenester og utstyrsutviklere, men er i utgangspunktet åpen for alle som har interesse for hurtiggående båter. En av høydepunktene blir besøket fra den engelske prosjektbåten Bladerunner, som leveres i en mindre serie før formene destrueres.

Savner norske beslutningstagere   

Johan Ullman har lang erfaring i å utvikle ergonomiske løsninger for både fritidsbåter og båter i profesjonell tjeneste. Seminarene som tilbys trekker i år deltagere og forelesere fra 20 land, og Ullman sendte derfor en mail tidlig i vinter til de ansvarlige i Sjøfartsdirektoratet med en invitasjon til dette tre dager lange forumet.

– Ut fra en totalvurdering av ressurssituasjonen i direktoratet har vi ikke anledning til å sette av ressurser til denne oppgaven, svarte avdelingsdirektør Nora Olsen-Sund i Sjøfartsdirektoratet i en mail til arrangøren. Det begrunnes videre med at vedkommende som eventuelt kunne delta fra direktoratet slutter samtidig med at forumet avvikles.

    – Vi har for mange ubesatte stillinger i øyeblikket. Vi må prioritere andre oppgaver akkurat, men beklager selvfølgelig at vi ikke får deltatt, sier Olsen-Sund til Båtliv.

Johan Ullman mener norske myndigheter nå går glipp av en unik mulighet til å lære av andres gode og dårlige erfaringer når det gjelder blant annet sikkerheten til sjøs. Han nevner også at Sjøfartsdirektoratets søsterorganisasjon Sjøfartsverket i Sverige stiller med forelesere og instruktør til forumet. 

– Våre seminarer er basert på å skape og bygge relasjoner mellom aktører i en stadig voksende bransje, med stadig flere utfordringer når det gjelder holdninger og bevissthet rundt sikkerheten i båter som går raskere enn 20 knop, sier Ullman.

Han mener det er strutsepolitikk å tro at reguleringer av farten er det eneste som skal til for å senke risikoen. Utdanning og  bevisstgjøring er langt viktigere faktorer slik båtlivet ser ut nå, mener han.

Stadig flere raske båter

Forumet legger vekt på å ta opp i seg utviklingen innefor bransjen hvor det blir stadig flere raske båter på fjorden. Bare i Norge regner man nå med at det snart er etablert 100 mindre selskaper som driver med sjørafting og skjærgårdsopplevelser i mer organisert form. Kunnskap om skader og risikoer i forbindelse med slik næring vil også bli berørt på forumet. Ullman mener det er like viktig å bevisstgjøre som å regulere.

– I et slikt forum som det vi har etablert kommer over 100 resurspersoner sammen for å diskutere erfaringer med hurtiggående båter. I den forbindelse er det også viktig å diskutere en harmonisering av regelverk både her i Skandinavia, i Eu, og i verden forøvrig. Med så mye kompetanse på et sted vil de som ønsker det kunne få et mer solid grunnlag for de beslutninger som nå skal taes både her og internasjonalt i sertifikatsaken, og når det gjelder hvordan vi oppfører oss i båt, sier Ullman.    

Ullman får støtt fra norske aktører i bransjen som mener direktoratet her kunne skaffet seg unik kompetanse på områder man tidligere aldri har diskutert i sammenheng med den norske fritidsbåtflåten og de som driver næring med mindre båter langs kysten.

– Her kunne Sjøfartsdirektoratet kommet til Gøteborg og fått en innføring i alt fra praktisk kjøring til erfaringslæring fra mange lands kysttjenester. Blant annet vil US Coast Guard være til stede med sine beste instruktører for å fortelle om sine erfaringer fra verdens største fritidsbåtland, sier Even Hestetræet som driver SeaRIBs Nordic på Askøy utenfor Bergen. Han stiller på forumet i Gøteborg med medbrakt båt for å vise frem noe av det som for tiden driftes langs norskekysten.

BÅTLIV vil delta på forumet som strekker seg over tre dager første uken i april. Vi vil legge ut saker fra alt som skjer på nett.

Ønsker du å vite mer om forumet kan du gå inn på: http://www.hsbo.org