Søk i arkivet

Tore Karlgård er utdannet hos Per Westerlund (bak) instruktør hos svenske Specter som har spesialisert seg på å utdanne båførere med særdeles krevende kjøring.
Tore Karlgård er utdannet hos Per Westerlund (bak) instruktør hos svenske Specter som har spesialisert seg på å utdanne båførere med særdeles krevende kjøring.
Rosita Gran var skipper om bord på Losbåten som hjalp tiol med de praktiske prøvene. Hun uttalte seg mer enn gjerne om båtvett og uvett til svensk TV som også fulgte forumet.
Rosita Gran var skipper om bord på Losbåten som hjalp tiol med de praktiske prøvene. Hun uttalte seg mer enn gjerne om båtvett og uvett til svensk TV som også fulgte forumet.
Noen av aktørene samlett til gruppefoto. I tillegg deltok både politiet og en stridsbåt 90 med mannskaper.
Noen av aktørene samlett til gruppefoto. I tillegg deltok både politiet og en stridsbåt 90 med mannskaper.
Danske actionboat hadde forumets mest ekstreme båt. Disse håndbygde båtene klarer opp mot 70 knop uten problemer, men er enormt krevende å kjøre.
Danske actionboat hadde forumets mest ekstreme båt. Disse håndbygde båtene klarer opp mot 70 knop uten problemer, men er enormt krevende å kjøre.
Liten og stor deler skjærgården.
Liten og stor deler skjærgården.
Blade Runner kom helt fra England for å delta på forumet. En større utgave av denne båten satte i fjor rekord rundt Storbritania. Den fikk mye oppmerksommhet og var en fryd å kjøre.
Blade Runner kom helt fra England for å delta på forumet. En større utgave av denne båten satte i fjor rekord rundt Storbritania. Den fikk mye oppmerksommhet og var en fryd å kjøre.
Her skal du ha tunga rett i munnen selv om båten går på skrå.
Her skal du ha tunga rett i munnen selv om båten går på skrå.
Initiativtager Johan Ullman er overveldet over interessen for High Speed Boatforum.
Initiativtager Johan Ullman er overveldet over interessen for High Speed Boatforum.
Her gjelder det å konsentrere seg.
Her gjelder det å konsentrere seg.
Ooops!
Ooops!
High Speed Boatfrum er samarbeid mellom mange etater langs den svenske kysten.
High Speed Boatfrum er samarbeid mellom mange etater langs den svenske kysten.

Lær båtkjøring av proffene

Hold på mössan, her går det fortere enn fort. Hvordan beherske kreftene i en båt som går i over 60 knop? Ydmykhet, sikkerhet, rutiner, erfaring, utstyr og mestring. Stikkordene ble mange etter tre dager med intensive debatter og praktisk læring i den svenske skjærgården.

» Se vår bildespesial!

Årets utgave av High Speed Boat Forum i Gøteborg samlet 130 deltakere fra over 20 land. En manifestasjon, og all ære til de svenske arrangørene som skjønner at raske båter vil finnes i skjærgården, men at det samtidig kreves stor kunnskap og mye praktisk læring før du kan entre førerstolen i en båt som går over 35 knop. For å gi forumet den ekstra tyngde som behøves for at dette ikke bare skal bli sett på som en lekegrind for de mest actionkåte, stilte både marinen, politiet, kystvakten og havnevesenet båter og mannskaper til disposisjon for forumet.

Erfarne instruktører
Til å lede alle de praktiske prøvene var Gøteborg-firmaet SPECTER hyret inn med et titalls instruktører. De er i dag ledende i Europa på opplæring av båtførere med spesielt krevende oppgaver til sjøs. De fleste av de 80 instruktørene er utdannet på stridsbåt 90 i den svenske marinen, og de jobber på oppdrag over hele verden. SPECTER har også vært med å trent opp spesialenheter både i det norske politiet og forsvaret.
– At så mange har takket ja til å komme hit, er jo bare en bekreftelse på at behovet for å dele erfaringer er formidabel, sier initiativtager Johan Ullman. Han er selv lege med lang fartstid i den svenske marinen, og han regnes som den i verden med mest kunnskap om fysiske skader på profesjonelle båtførere. I dag lever han av å utvikle blant annet stoler med spesialdemping til bruk i alle typer hurtiggående båter. 

Sjøfartsdirektoratet uteble
Fra Norge stilte det flere båtførere til forumet, men redningsselskapet var eneste norske ”offentlige” innstans med tyngde. Norske Sjøfartsdirektoratet var invitert men ønsket ikke å prioritere og stille med folk. Det ble lagt merke til og kommentert fra både deltagere og arrangør. Både Norge og Sverige står foran omfattende regelendringer for bruk av skjærgården, og Johan Ullman mente norske myndigheter her kunne lære mye av sine kolleger fra både Sverige og Finland.  
HSBO ble dratt i gang for to år siden og har som hensikt å samle den beste kunnskapen i verden på det å kjøre hurtiggående båter.

Navy Seal med muskler
– Nok krefter er det viktigste du har om bord i en båt som skal kjøres aktivt. Uten nok muskler begrenser du muligheten til å beherske båten i for eksempel bølger. Kunsten er å ligge oppe på bølgetoppene, og ikke være nødt å gå ned i mellom dem, sier løytnant og Navy Seal James Clark fra den amerikanske marinen.
    Hans stemme var en blant 35 foredragsholdere. Skadeforebygging og sikkerhet preget alt innholdet og det ble lagt frem mye forskning på menneskelige faktorer knyttet til belastende båtkjøring. 
    Alle som ønsket det fikk prøve seg om bord i en av de åtte båtene som var til disposisjon. Erfaring og kunnskap er forumets viktigste mottoer, og det ble mange lufteturer for de som hadde lyst og mage til det.  

Se også: Hvor er Sjøfartsdirektoratet?



Følgende er viktig når du kjører større fatsbåter

Sikkerhet = Ta alltid hensyn til det svakeste ledd om bord, gi alltid mannskapet beskjed om hvilke sett av regler som gjelder før du forlater brygga. Skipperens ord er lov i en hurtiggående båt. Forklar hvordan båten virker om noen skulle skje. Gå gjennom sikkerhetsutstyret.

Rutiner = Kontroller alltid båten før du reiser ut, husk at en full-lastet båt oppfører seg helt annerledes enn en som er tom. Sjekk olje og bensin. Hold aktivt utkikk og planlegg turen med sjøkart før du går ut.

Erfaring = Gå kurs, skaff deg erfaring med en som kan kjøre båten du ønsker å kjøpe. Hvis ikke forhandleren kan hjelpe deg spør litt rundt i miljøet. Svenske Specter driver opplæring over hele verden og har enorm kompetanse.  

Utstyr = Her er gode briller, solide sko med demping, dødmannsknapp, papirkart og store kartplottere med godt lesbare navigasjonsmuligheter viktigere enn sveisen. Stol aldri bare på mobiltelefonen. Kjører du mye alene er en personlig nødpeilesender avgjørende. Redningsvest eller flytedress er en selvfølge på alle om bord i en hurtiggående båt.

Ydmykhet = Lytt til andres erfaringer, ingen spørsmål er for dumme. Kjør defensivt og vis hensyn. Det er ingen selvfølge at du kan kjøre som en idiot for det om det ikke finnes lyskryss og klare fartsbegrensninger. Heller snu enn utfordre om elementene slår seg vrang.

Mestring = Ingenting er så idiotisk som å  komme til en havn med en værstingbåt mellom hendene, og hvor alle som sitter på land skjønner at dette har du aldri kjørt før.

Dette er tips vi fikk av den norske instruktøren Tore Karlgård på årets High Speed Boatforum. Karlgård eier Oslofjorden Rafting og er selv utdannet hos svenske Specter. I tillegg er han fritidsbåtskipper, og har 20 års erfaring med både fritidsbåt og profesjonell rafting kjøring.  
    
    

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen