Arkivbilde.

Frykter ulykkes- sommer på sjøen

Fyllekjørere på sjøen slipper for lett, mener Motorførernes Avholdsforbund, som frykter at det går mot en ulykkessommer.

Publisert Sist oppdatert

– Båtsalget har vært rekordstort de siste årene, men i fjor la det dårlige været en demper på båtlivet. Får vi pent vær og fullt av båter på fjorden, er jeg redd det kan skje mange tragiske ulykker i sommer, sier prosjektleder Bjarne Eikefjord i MA, Motorførernes Avholdsforbund.

Mange ferskinger

Denne sommeren kan vi få en farlig kombinasjon: Uvanlig mange uerfarne båtførere – og uvanlig mange store og raske båter.

– Mange av båtene er krevende å kjøre selv for erfarne båtfolk i edru tilstand. Er du ny bak roret og beruset, skal det ikke mye til før det går galt, sier han.

Ifølge MA er det et stort problem at det er ulik promillegrense til lands og til vanns.

– Med 0,8 i promille er du ikke i stand til å manøvrere en stor og kraftig båt i trangt farvann å på en forsvarlig måte. Det er på tide å gjøre alvor av det gamle forslaget om å sette grensen til 0, 2 for all motorisert ferdsel, sier han.

Dårlig signal

Han mener at den høye promillegrensen på sjøen signaliserer overfor nye og gamle båteiere det er greit å drikke når man kjører båt.

– Fortsatt er det mange i båtmiljøet som bagatelliserer farene ved å drikke når man ferdes i båt. De har ikke tatt innover seg de store endringene som har skjedd i fritidsbåtbruken. Det er definitivt slutt på den tiden da det var ganske harmløst med ’’to pilsnere i en snor’’ etter båten, sier Eikefjord.

Han etterlyser strengere reaksjoner overfor promillekjørere til sjøs.

– Fyllekjørere på sjøen slipper for lett unna. Selv om du blir tatt, kan du kjøre båt igjen dagen etter, sier Eikefjord.

Nye regler

Han er glad for at det neste år trolig blir innført en ordning med obligatorisk båtførerprøve.

– Det er svært positivt. Mye tyder på at regjeringen samtidig vil åpne for at politiet skal kunne beslaglegge båtlappen til båtførere på lik linje med bilførere, slik MA har tatt til orde for. Men ordningen burde vært innført allerede i år, sier Bjarne Eikefjord.