Vil ha ned farten til sjøs

Ingen har behov for å kjøre fortere enn 30-40 knop, sier sjølærer til Stavanger Aftenblad etter ulykken i helgen.

Publisert Sist oppdatert

- Fartsgalskapen blir bare verre og verre. Fartsgalne båtførere som absolutt ønsker å risikere livet på sjøen, får holde seg langt ute på havet hvor de ikke er til fare for andre, mener båtskolelærer Jan Welde, som har drevet båtskole i 20 år, nå på heltid.

- Før hadde vi båtfolk, nå har vi folk i båt. Det er direkte tragisk å se hvor mange som ikke behersker noe så elementært som å legge til kai, tordner han.

Welde mener fartsgalskapen har blitt mye verre de siste årene. - Det har vært for lett å få tak i penger. Folk som burde holdt seg på Autobahn i Tyskland, har dessverre havnet på sjøen i stedet. Hvor de ikke har noe å gjøre, mener han.

Welde mener det er villedende å gi inntrykk av at man har fri fart på sjøen hvis det ikke er satt spesielle fartsgrenser.

- Sjøveisreglene definerer nemlig noe som heter «sikker fart» - og som flere burde merke seg: Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold.

Welde er likevel åpen for at det innføres en generell, øvre fartsgrense på 40 knop.

- Eller kanskje grensen like gjerne kan være 30 knop. Hvis noen har behov for å gå fortere enn dette, får de heller søke om dispensasjon. Revideringen av sjøveisreglene går seint, og jeg tror ikke den siste utgaven har tatt høyde for at vi nå har fått helt nye, og svært raske båttyper, sier han.