Søk i arkivet

Får 22,5 millioner etter båtulykke

En Texas-tenåring fikk livstruende skader da en venn bakket inn i ham i 2005. Nå har en føderal jury fastslått at motor- og båtprodusenten Brunswick har hovedansvaret for ulykken.

18-åringen Jacob Brochtrup hadde stått på wakeboard etter en Sea Ray 176 på Lake Austin da tauet falt i sjøen. Gutten hoppet ut for å plukke opp tauet, men samtidig slo båtføreren bakk i maskinen. Brochtrup fikk høyre bein i propellen, foten ble stygt skadet og måtte senere amputeres. Etter ulykken saksøkte han Brunswick-konsernet, som både bygger Sea Ray-båtene og Mercury-motorene.
Brunswick på sin uttrykker stor sympati med den tilskadekomne - men fastholder at konsernet innestår for sine produkter.
 
Flere rettsrunder
Denne saken er flere ganger tidligere fremmet, men da har juryene vært ute av stand til å komme til en konklusjon og sakene har blitt avvist. Men denne siste gangen, etter sju timers diskusjon, klarte juryen å bestemme seg: Brunswick har 66 prosent av ansvaret for ulykken og må betale Brochtrup til sammen 3,8 millioner dollar (22,5 millioner kroner) i erstatning. De resterende 34 prosent av ansvaret må deles mellom Brochtrup selv og den unge båtføreren.
At produsenten er ansvarlig for konsekvensene av slike ulykker kan virke underlig på de fleste nordmenn, og sakshistorien viser da også at heller ikke i erstatningsglade USA var det lett for juryen å komme til denne konklusjonen. 
Det har tidligere vist seg svært vanskelig å dømme båt-og motorfabrikker etter båtulykker i USA, med mindre det har vært feil på produktene og dette er det første tilfellet der en produsent har blitt dømt til å erstatte skadet som er forårsaket av åpenbar uforsiktighet med en ellers feilfri installasjon.

Les mer om dommen her
 
Propellbeskyttelse eller ikke
Jacob Brochtrup selv er naturlig nok glad for dommen, og mener at saken ble avgjort på bakgrunn av veldokumenterte beviser. For: Hadde propellinstallasjonen vært sikrere ville han ikke fått så omfattende skader:
- Jeg mener juryen avgjørelse er gjennomtenkt og velinformert, sier Brochtrup til The Austin American Statesman.
Sakens kjerne er at mange amerikanere mener båtmotorer kan gjøres sikrere med en eller annen form for beskyttelse eller «prop guard», og dommen tolkes som en seier for de som hevder at produsentene både kan og bør montere slike innretninger. 
Landets båtbransje har kjempet mot propellbeskyttelser, ettersom de mener dette er en ineffektiv og usikker løsning som også ødelegger kjøreegenskaper og manøvreringevne. En så pass tung aktør som den amerikanske kystvakten har støttet produsentene i dette synet, og har nektet å ta i bruk propellbeskyttelser på sine båter.
Om dommen mot Brunswick blir stående, kan praksisen bli endret. Men trolig blir saken anket, en beslutning Brundwicks bransjekolleger nå følger oppmerksomt siden Jacob Brochtrups seier kan utløse et ras av erstatningssaker.

Foto: YouTube
 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen