Dødsulykke med en av forsvarets Goldfishbåter

Dødsulykke med en av forsvarets Goldfishbåter

Goldfish bekrefter at det var deres første byggenummer i en større serie av spesial-riber som var involvert i dødsulykken utenfor Holmestrand onsdag.

Publisert Sist oppdatert

Det skal ha vært 10 personer om bord i båten, og i følge vitner skal den ha hatt stor fart når ulykken skjedde. Personen som omkom skal ha vært sivil, og var av utenlandsk opprinnelse. Ifølge politiet skal personen ha blitt konstatert omkommet umiddelbart. Forsvaret er nå i dialog med den aktuelle ambassaden, men Oberstløytnant Bent-Ivan Myhre ved kommunikasjonsenheten i Forsvarsdepartementet ønsker ikke å si noe nærmere om personens nasjonalitet.

Personell fra Forsvarets logistikkavdeling og Forsvarets spesialkomando deltok i demonstrasjonen av fartøyet, sammen med flere personer fra utlandet, skriver VG-nett.

-Foreløpig vet vi ingenting om hva som har skjedd. Det vi vet er at båten er levert av oss, og at dette var den første av flere vi har levert til forsvaret sier Henrik Solli i Goldfish.

Han sier videre at de nå skal hjelpe forsvaret med teknisk kompetanse i dagene som kommer for å finne svar på hva som har skjedd. Foreløpig ønsker han å si så lite som mulig fordi lite informasjon er tilgjengelig.

-Tror du det dreier seg om menneskelig svikt eller teknisk feil ut fra det du nå vet om ulykken?

-Det er det alt for tidlig å svare på. Svaret på begge disse spørsmålene vil vi først ha om en fjorten dagers tid. Nå skal vi sette oss ned med forsvarets folk allerede i morgen for å utrede hva som har skjedd, sier Solli.

Båtliv har fått tilgang til kravspesifikasjonene på båtene, men Solli ønsker ikke å bekrefte noen av de tekniske detaljene rundt båtene.

-Dette har vi fått beskjed om av forsvaret, og av forståelige grunner ønsker ikke de at informasjon om drivlinjen kommer ut.

Forsvarets logistikkorganisasjon/Investeringsavdelingen (FLO/I) har til hensikt å anskaffe 10 stk Rigid Inflatable Boat (RIB). Det vil bli stilt svært strenge ytelseskrav.Viktige funksjonelle og tekniske krav til fartøyene skal være:

-Stort fartspotensial, 50 - 70 knop


-Stor rekkevidde


-Gode sjøgående egenskaper og god manøvrerbarhet


-Høy grad av pålitelighet og god funksjonalitet

-Konstruksjon/materialvalg som sikrer operasjonsevne i både kaldt og varmt klima

-Skroglengde: 11 mete

r-Innenbords dieselmaskineri 
- proppeldrift

-Plass og lastekapasitet til 12-14 personer

Se flere detaljer og bildespesial om disse båtene på: http://www.batliv.no/wip4/detail.epl?id=414830