Søk i arkivet

Skagergjengen, fra venstre matros Harald Riis, telefgrafist og blogger Arve Solli, maskinist Joakim Nilsen og ekspedisjonsleder Didrik Knutsen.Foto (begge bilder): Arve Solli
Skagergjengen, fra venstre matros Harald Riis, telefgrafist og blogger Arve Solli, maskinist Joakim Nilsen og ekspedisjonsleder Didrik Knutsen. Foto (begge bilder): Arve Solli

Krysser Skagerrak i åpen snekke

Hvorfor ta danskebåten når man selv har båt? Tirsdag krysser Skagers ildsjeler Skagerrak i åpen 22 fots snekke.

Når snekkeprodusenten Skager i Langesund skal stille ut på båtutstilling i Århus, tar de ikke danskebåten som alle andre.  Med værutsiktene i dag, har de bestemt at avreisen gjennomføres førstkommende tirsdag. Ifølge Norsk metrologisk institutt blir det regn og åtte sekundmeter sønnavind. Men litt vind til tross, ildsjelene var egentlig bestemt på å starte reisen uansett vær. De mener bestemt at deres snekkekonsept tåler krysningen. Nå vil de vise det.

Skal teste sjødyktigheten
Selve krysningen, fra Langesund til de kan legge til i Skagen, regner de med vil ta cirka ti timer. Krysningen blir gjort med to åpne snekker. Etter en stopp i den nordkyske kystperlen tar guttene fatt i siste etappe til båtmessen i Århus som åpner fredag.

– Vi kunne selvfølgeig tatt fergen, men det har vi gjort så mange ganger før. Skagers sjødyktighet gjør at vi kan dra til Danmark på den gode, gamle måten, sier ekspedisjonsleder Didric Knutsen hos Skager.

God omtale
Skager 660 har tidligere fått god omtale både i Båtliv og i andre båtmedier. Nylig testet Båtliv Skager 660 Hybrid, som gir en  ny opplevelse av snekkelivet.  Tirsdag kaster vi loss og setter kuren over Skagerrak, og vi får nå se hvordan båtene takler mer sjø og en lengre krysning.

Båtliv blir med på overfarten og raporterer fra turen. Du kan også se Skagers presentasjon av turen her.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen