Snekkene trosset vind og bølger over Skagerrak

Elleve sekundmeter og bølger til tross, de to åpne snekkene kom seg uten problemer over Skagerrak. Se bildespesial fra overfarten.

Publisert Sist oppdatert

» Se vår bildespesial!

Turen er først beregnet å ta cirka ti timer, men værutsiktene gir en kursendring som forlenger strekningen. I tillegg gir sterk vind og bølger lavere snittfart.

Først kjører vi fra Langesund til kysten utenfor Kragerø med Skager 660, før vi legger over retning mot Skagen. Allerede på strekningen Langesund til Kragerø er det betydelig vind og grov sjø som slår mot oss. Ekspedisjonsleder Didric Knudsen har heldigvis sjekket været grundig før avreise, og vi legger om kursen i forhold til beltet av vind som passerer Skagerrak.

– Vi hadde neppe klart å krysse rett over, sier han.

Piskende sjøvann

Til tross for at det verste været har trukket østover, er det fortsatt betydelig med vind og bølger i Skagerrak. Sterk vind pisker nådeløst sjøvann i den selvlensende båten. Spesielt merker vi det når vi står til rors, og må se framover, med saltvann piskende mot øynene. Selvfølgelig ligger solbrillene nederst i baggen, under benken på fordekket. Når det roer seg litt får jeg muligheten til å krype fram og lirke fram solbrillene som jeg burde hatt i lomma.

Alt som ikke er stuet vekk blir vått, i denne kombinasjonen av bølger og  vind. God bekledning blir skilt fra dårlig bekledning. Selv er jeg kliss våt innenfor seiltøyet, da jakkekragen nærmest fungerer som en trakt i vannspruten. Kameraet og alt som ikke tåler vann er stuet vekk denne etappen, og vi konsentrerer oss fullt om å møte bølgene. 

Trygg

Men aldri, ikke engang på det verste, føler vi oss utrygge i snekka på 22 fot. Det smeller riktignok godt noen ganger, når båten får fall fra bølgen, og ved et par anledninger, på det mest ekstreme, hører vi at propellen får luft. Likevel, båten svarte til forventningene til deltagerne i ekspedisjonen. Takket være en god kjøl krenger den aldri faretruende, ikke engang når vi får store bølger fra siden.

– Det var moro å få bekreftet forventingene til sjøegenskapene til snekka, sier Arve Solli i Skager. Vi legger spesielt merke til hvordan bord-formasjonen ved baugen i glassfiberskroget effektivt kastet sjøen til sides. Men selv ikke den mest sjødyktige båt kan stå i mot sjøspruten som oppstår i den kraftige vinden.

Vind

Ved et par anledninger lurer jeg på om vi har tatt oss vann over hodet, med å starte denne overfarten under slike værforhold. Her sitter jeg, i en snekke, flere titalls sjømill fra land, midt mellom Danmark og Norge, med terroriserende sjøsprøyt piskene mot oss. Men igjen treffer  værmeldingen som ekspedisjonsgjengen har samlet inn. Det blir snart mindre vind, får vi høre.  Og jammen, sånn cikra halveis blir vinden så svak at det gikk an å ta seg en matbit, som satte en stopper for en påbegynnende sjøsyke. Mot sjøsyke trosset alle kjerringrådene og tok en tablett Postafen før vi kastet loss, og faktisk klarte alle seg bra.  Salt bacon i rundstykker og salte Pringles kom også godt med.

Mens vinden tillater det, tar Arve Solli fram vindmåleren. Den viser i overkant av åtte sekundmeter.

– Vi har nok hatt elleve sekundmeter, og kanskje litt mer enn det, antyder han.

– Nærmere Danmark kan vi vente oss mer vind igjen, sa Didric Knudsen etter matpausen.

Igjen er værprognosen riktig.  Men denne gangen er det ikke bare vinden som tar seg opp. Vi får også betydelig motstrøm, som setter snittfarten ned mot seks-sju knop. Under ideelle forhold hadde vi fint holdt ti-elleve knop det siste stykket.

Tålmodighet

Å kjøre snekke over Skagerrak er ikke bare en prøvelse mot vind og bølger, det er også en tålmodighetsprlve. Når vi holder seks knops fart er det lite som fornadrer seg av det vi endelig ser tegn til flate Danmark.

– Se, der er vindmøllene, det er det første vi ser, sier Joakim Nilsen.

– Men selv om vi nå har sett land, er det et godt stykke igjen, legger han til. Etter ti timer på vannet og mørbanka setemuskulatur begynner jeg i ærlighetens navn å glede meg til landfølelsen. Det samme fyret og de samme vindmøllene blir vi sittende og se på et par timer, der vi tøffer motstrøms rundt sandbankene, det siste stykket mot Skagen.  Som en hard treningsøkt, føles det ekstra tilfredsstillende å sette beina på bryggekanten, strekke ut og få av seg kliss våte seilklær. Vi har faktisk gjort det; kjørt snekka fra Langesund til Skagen på 13,5 timer.

Ekspedisjonsjengen fra Skager har et godt stykke igjen det siste styket ned mot Århus, faktisk lenger en krysningen vi nylig har gjennomført Skagerrak, men forhåpentligvis under bedre vær. Det neste etappene kan du også følge med på videobloggen som Arve Solli lager i anledningen av ekspedisjonen.

Fra videobloggen til Arve Solli:

Se flere filmklipp og nåværende GPS-posisjon på bloggen.

Endelig, framme i Skagen,
Snekkene trosset vind og bølger over Skagerrak
Snekkene trosset vind og bølger over Skagerrak
Etter noen timer med sjøsprut.
Snekkene trosset vind og bølger over Skagerrak
Alle brukte sikkerhetsline under overfarten.
Snekkene trosset vind og bølger over Skagerrak
Snekkene trosset vind og bølger over Skagerrak
Snekkene trosset vind og bølger over Skagerrak
Hvorfor ta danskeferga (i bakgrunnen) når man har snekke?
Snekkene trosset vind og bølger over Skagerrak
Snekkene trosset vind og bølger over Skagerrak
Å fylle diesel i åpent hav er ingen spøk.
Værprognosene før turen.
Didric Knudsen holder stø kurs mot Skagen.