Fem skøyter på vakt

Fem skøyter på vakt

Redningsskøytene på Andenes, Myre, Svolvær, Ballstad og Røst passer på sikkerheten under Lofotfisket.

Publisert Sist oppdatert

OVER: Skøytene stiller til årest Lofotfiske: Foto: NSSR

RS «Det Norske Veritas» er stasjonert på Ballstad, og opererer mest i Vestfjorden og på yttersiden av Lofoten. Redningsskøyta har en marsjfart på 22 knop og bruker 1 ½ time til Værøy, hvor den har sekundærstasjon og ligger i perioder, skriver Redningsselskapet på sine nettsider.

– Vi har mange ulike oppdrag, men det går mest i slep og dykking, forteller skipsfører Ben Leonhardsen. Fiskefartøyer med motorstopp og garnbruk i propellen er vanlige problemer. Det hender også at det er mer akutte hendelser, som mann over bord, brann eller syketransport i forbindelse med personskader.

På Myre ligger RS «Knut Hoem», som i tillegg til vanlige oppdrag også fungerer som losskøyte for fraktebåter til Stokmarknes og Bø, forteller styrmann Rune André Pedersen. – Det er mange frysebåter innom for å frakte sild, sier han.

Ekstra sikkerhet

I fjor leverte 600 fartøyer fangst på Røst, der RS «Stormbull» for tiden er stasjonert. Røst er ikke helårsbetjent med redningsskøyte, siden aktiviteten der er svært sesongavhengig. Men nettopp nå, under Lofotfisket, er RS «Stormbull» stasjonert på øya for å kunne gi hurtig assistanse til fiskefartøy i området. Redningsskøyta er blant de raskeste og går opp mot 35 knop.

Under Lofotfisket i fjor ble redningsskøytene kalt ut til 80 prosent av de utrykningene som Hovedredningssentralen i Nord-Norge satte i gang.

– I januar-mars 2010, var det 126 hendelser med kystfiskeflåten i Lofoten og Vesterålen, melder redningsinspektør Tore Wangsfjord i Bodø. Redningsselskapet ble varslet og deltok i 101 av disse hendelsene.

Betydelig andel

Hvert år assisterer Redningsselskapet nærmere 1000 fiskefartøy, med 6.500 registrerte fiskefartøy innebærer det at 15 prosent av alle fiskefartøy får hjelp av en redningsskøyte i løpet av året. Til sammenlikning får rundt 3000 fritidsfartøyer assistanse, det utgjør i underkant av en prosent av alle forsikrede fritidsbåter i Norge.