Kastelinen hadde sin faste plass, lett tilgjengelig på akterdekket.
VHF eller ikke? Vi valgte å lage en liten radiodrill. Apparatet biter ikke, og selv om brukeren ikke har papirene i orden er det viktig å kunne litt om grunnleggende radiobruk i nødstilfeller.

Nød-drill i Lysefjorden

Hvem styrer vanligvis båten på familieturer? Og hvem passer vanligvis ungene? Gjett én gang! 

Publisert Sist oppdatert

Uansett hvor likestilte og samarbeidende man ellers er i hverdagen er det nå engang slik at kjønnsroller fra 1800-tallet gjerne dukker opp når familien skal på sjøen. Riktignok med mange hederlige unntak.

Også på Båtlivs sommertokt ble historien den samme: Journalist Jan kjørte for det meste båten mens Grete Line koste seg på dekk eller svingte opp i pantryet. Samtidig antok Jan at ettersom Morse-kontrollene på Clipperen var helt identiske med kontrollene på både privatbåten og på den gamle familiebåten, var fruen i utgangspunktet fullt i stand til å overta styringen om noe skulle skje. 

  1. Hvordan stoppe båten raskt og om nødvendig svinge rundt eller bakke forsiktig mot personen som ligger på sjøen. Dette inkluderer aktivisering og bruk av thrusterene ettersom Clipperen ikke tar særlig rorstyring akterover. 
  2. Understreking av hvor viktig det er at alt skjer mest mulig uten stress, med rolige, veloverveide manøverbevegelser. Den som begynner å slite i spakene for å handle fort risikerer bare å gjøre vondt verre. 
  3. Hvilken rolle skal resten av mannskapet ha? Sjuåringen Helge Ivars eneste, ja absolutt eneste jobb skulle være å holde permanent øyekontakt med (i dette tenkte tilfellet) far på sjøen akterut. Dette vil hjelpe mor med manøvrering og redningsoperasjon og hindrer at han selv kommer i fare eller prøver å «hjelpe til» med motorkontroller og kasteliner ...
  4. Vanlig bruk av kastelinen på akterdekket, samt bruk av linen om hun selv må hoppe på sjøen.
  5. Sett autopiloten på kurs mot klart farvann med motoren i gir og på sakte fart når den forulykkede er om bord igjen.
  6. I tilfelle båtskader og behov for legehjelp, eventuelt om mann-over-bord-situasjonen ble forårsaket av grunnstøting, tau i propellen eller lignende, tok vi en gjennomgang av nyttige telefonnummere. Alt sto i Redningsselskapets havneguide, som skulle ha sin faste plass i «skipsbiblioteket». 
  • Kall opp lyttevakten på kanal 16, om nødvendig med relevante kodeord og informasjon om båttype (ettersom båten ikke hadde noe navn). For eksempel: «Rogaland radio, Rogaland radio, dette er Clipper 36»
  • Repeter helst to ganger og vent på svar.
  • Oppgi posisjon fra plotter (eventuell oppgi plassering med navn på fjorden og for eksempel en holme i nærheten), samt hendelsetype og assistansebehov. For eksempel: «Rogaland Radio, dette er Clipper 36. Vi ligger en nautisk mil øst for Hilde i Hidlefjorden i Rogaland. Vi har (for eksempel) en hodeskade etter mann overbord. Pasienten er tatt inn på akterdekket, men er bevisstløs. Han ligger i stabilt sideleie og må overvåkes. Ber om legeassistanse snarest». 
  • Vent på kvittering.
  • Be eventuelt om å få oppgitt en arbeidskanal for videre kommunikasjon.
  • Skift til korrekt kanal og fortsett dialogen.