Hardt ut mot stepskrog

Kongelig Norsk Båtforbund går hardt ut mot at Hydrolift og Goldfish fremstiller stepskrog som trygge og sikre. Forbundet har tatt til orde for å innføre obligatorisk opplæring for raske fritidsbåter.

Publisert Sist oppdatert

Både Hydrolift og Goldfish har til Teknisk Ukeblad uttalt seg om stepskrog. Bård Eker i Hydrolift sier at stepskrog er bedre enn usteppet skrog. Pål Sollie fra Goldfish forteller at de gjennomfører alle testene selv, mens Bård Eker ønsker å sette dem ut til en tredjepart.

Se film av Hydrolift S24 med stepskrog i aksjon her

– På gyngende grunn

Generalsekretæt Reidar Kjelsrud i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) trekker fram ulemper med steppede skrog.

–  Begge produsenter jobber nå intenst for at ikke denne livsfarlige ulempen med steppede skrog skal bli kjent blant båtfolk, sier Reidar Kjelsrud. Og han vet hva han snakker om. Kjelsrud er utdannet navigatør, har vært politibåtfører i nesten 20 år, hurtigbåtskipper i Kystvakten og kom fra stilling i Det Norske Veritas hvor han jobbet med CE-merking av fritidsbåter, før han begynte som generalsekretær i januar.  I DNV var han blant annet teamleder på bistand til politiet i en sak med en dødsulykke med step-skrog.

– Både Hydrolift og Goldfish er på gyngende grunn etter mitt skjønn da de presenterer sine ultra-raske steppede båter som trygge og sikre, sier Kjelsrud.

– Flere dødsfall

Båter med steppede skrog og ekstremt høye hastigheter krever etter Kjelsrud sin mening grundig opplæring, og han godt sammenliknes med en R-motorsykkel eller en Formel-1-bil. 

– Dette er båter for spesielt interresserte hvor også mulige ulykker er en del av pakken, og hvor eieren er villig til å ta sjansen, sier han, og fortsetter.

– CE-regelverket er også utilstrekkelig for konformitetsvurdering av slike skrog beregnet for ekstreme hastigheter, slik jeg kjenner det.  Det er et tankekors at racingkonstruksjoner, innpakket som fritidsbåt, faktisk kan CE-merkes og presenteres som en trygg og sikker familiebåt!  Jeg kjenner til fem dødsfall de siste tre årene med fritidsbåter med stepskrog.  Disse ulykkene har trolig skjedd under en spin-out. Skal dette få fortsette?  CE-merking er kommet fordi man ønsker seg trygge og sikre produkter, sier Kjelsrud.

– DNV som gissel

Han mener Bård Eker bentytter DNV som gissel for at de har gode båter, når han sier at Hydrolift bruker dem som en tredjepart.

– Så vidt jeg vet gjør DNV i beste fall noen stabilitetsvurderinger for Hydrolift.  Disse testene utføres i henhold til CE-direktivet for å sjekke at båten har tilfredstillende stabilitet, stilleliggende.  Vurdering av manøvreringsegenskaper, design, styrke og konstruksjon benytter man ikke DNV som Teknisk Kontrollorgan, sier Kjelserud.

Han forteller at KNBF har tatt til orde for å innføre obligatorisk opplæring for fritidsbåter som kan gå fortere enn en viss hastighet. Denne grensen er ikke båtforbundet helt enig om ennå.

– KNBF er svært skeptiske, som Windy, til å benytte racingskrog til fritidsbåter, sier Kjelsrud.

Hva mener du om steppet skrog og CE-sertifisering? Bruk kommentarfeltet under eller Båtliv på Facebook for å dele dine meninger.