Søk i arkivet

Intygsboka -(båtførerprøven) ler ikke like flittig brukt i Sverige som tidligere.
Intygsboka -(båtførerprøven) ler ikke like flittig brukt i Sverige som tidligere.
Stadig flere svenske båtførere har noen formell opplæring.
Stadig flere svenske båtførere har noen formell opplæring.

Færre svensker tar båtlappen

Det er ikke bare i Norge man bekrymrer seg over det lave antallet frtidsbåtførere- og eiere som avlegger båtførerprøven. Færre og færre tar båtførerprøven også i Sverige, skriver dagensbatliv.se.


I løpet av de siste fire årene har antall personer som tar skippersertifikat/båtførerprøve falt med ca 45 prosent i vårt naboland.

Mange årsaker til nedgangen
– Det er en urovekkende utvikling. Det kan være flere bakenforliggende årsaker til dette. Det ene er at det er lettere å navigere i dag takket være navigatører. En annen at det ikke var obligatorisk båtlisens. I verste fall er det fordi færre og færre oppsøker båtlivet, skriver Bengt Utterström i dagensbåtliv.se.
Han lurer også på om antallet båtulykker og drukninger kan relateres til fraværet av nautisk utdanning i form av skippersertfifikat .

Statistikken de siste årene
Fra 1972 til 2011, passerte 456 000 mennesker testen for førrersertifikatet for båt. I gjennomsnitt er det 11 700 per år. 456 000 sertifikater tilsvarer omtrent halvparten av totale antall fritidsbåter tilgjengelig i dag i Sverige. Mange av dem som har bestått testen for skipper siden 1972 ikke er i live i dag. Derfor, antall personer som i dag har et sertifikat er sikkert mye lavere.

• ° 2008 utstedt 13 411 sertifikater.
• · 2009 ble utstedt 11 100 sertifikater.
• · 2010 utgitt i 9 631 sertifikater.
• ° 2011 utgitt i 7 609 sertifikater.

Det svenske sjøfartsverket bekrefter nedgangen. Deres salg av øvelsessjøkart som brukes  i navigeringkurs i løpet av de siste fem årene er redusert med 45 prosent.

Nedgangen kommer paralellt med at antall nye båter har økt med cirka 108 000 mellom årene 2005 til 2010, ifølge Sweboats salg. Tallet inkluderer også små båter og joller.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen