Det var mange som ville prøve den avanserte simulatoren til Kongsberg Maritime under HSBOF i Gøteborg.
Jan Håvard Askeland er ikke i tivil om at en slik simulator kan være med å trene opp fritidsbåtfolket til bedre båtførere.
Ganske realistisk øvingsmiljø.
Jan Håvard Askeland og Tone-Merete Hansen fra Kongsberg Maritime mener sjøfartsdirektoratet bør se deres vei.

Norskutviklet simulator for hurtigbåttrening

Kongsberg Maritime ønsker nå å tilby sin hurtigbåtsimulator for sivilt bruk. Kanskje en ide å plukke opp for Sjøfartsdirektoratet, som i forrige uke foreslo obligatorisk hurtigbåtsertifikat for å bedre sikkerheten til sjøs for fritidsbåtfolket.

Publisert Sist oppdatert

Ved å plassere ut flere slik landet rundt, kan Kongsberg Maritimes simulator være med å skape en treningsplattform for de som eventuelt i femtiden må ta hurtigbåtsertifikat. I forrige uke foreslo nemlig utvalget som har sett på sikkerheten til fritidsbåtfolket at et slikt sertifikat må vurderes.

Kongsberg er ingen typisk sjøfartsby, likevel leverer de en av verdens mest avanserte treningssimulatorer for hurtigbåtførere. Det handler selvfølgelig om forsvarsteknologi på høyt nivå. 

Under High Speed Boat Operations Forum , som pågår i Gøteborg denne uken, kan alle som ønsker det få seg en skikkelig virkelighetstro prøvetur i en mobil simulator som nå går verden rundt. Det er Kongsberg Maritime Simulation and Training som har utviklet denne mobile enheten. Her kan man gi båtføreren og en eventuell navigatør det scenario som ønskes. Dette er samme plattformen som brukes for å trene RIB-førerne som utdannes til spesialtjeneste i for eksempel piratbekjempelse i Aden-bukta. Redningsselskapet har en versjon på sin skole i Stavern.

Simulatoren kan leveres i flere utgaver. Den vi prøvekjørte her i Gøteborg er veldig avansert i form av at den også ga virkelighetstro bevegelse som stemte med bølger og strøm i sjøen. De kunne også legge inn storm og regn om nødvendig. Alt dette foregår ved at plattformen selve kjørekonsollen er montert på beveger seg ved hjelp av hydrauliske ben som simulerer naturtro bevegelse.

-Lyden spiller også en viktig rolle når man skal øve, det kan være med å øke stressnivået på elevene som står i simulatoren.  Det er denne type simulator som brukes ved sjøkrigsskolen på Håkonsvern for å trene forsvarets lettere sjøstridskrefter, sier Tone-Merete Hansen fra Kongsberg Maritime Simulation and Training.

Nå er en av hennes oppgaver å få solgt inn dette systemet også sivilt. Hun mener den kan egne seg til trening av vanlige båtførere som ikke har muligheten til å sette seg om bord i en båt der og da. Hun ser for seg at slike simulatorer kan settes ut på forskjellige treningsentre, gjerne kombinert med steder som skal ha ansvaret for en eventuell opplæring av hurtigbåtførere frem mot et sertifikat.

-Redningsselskapet har en slik enklere variant av en simulator stående på sin skole i Stavern. En tilsvarende modell kunne vært utplassert også på andre helårsbemannede stasjoner, sier Hansen. 

-Det er en ganske absurd situasjon at en gutt på 16 år må ta et eget sertifikat for å kjøre mopeden sin i 40 kilometer langs landeveien, men kan kjøre en 50 fots båt med flere hundre hestkrefter og et fartspotensiale mellom 0 og 100 knop uten noe mer erfaring enn et internettkurs. En simulator er ikke løsningen alene, men den kan være med å gi folk et godt grunnlag i en mer realistisk øving- og erfaringssituasjon. I en simulator kan vi stresse eleven, eller vi kan guide i en mer realistisk situasjon enn om læringen foregår på en tavle. Vi kan simulere ut- og innseilinger i nesten hvilken som helst havn og led som helst, med realistiske sjømerker og kryssende eller møtende trafikk, sier Jan Håvard Askeland fra Kongsberg Maritime.

Fakta om forumet:

High Speed Boat Operational  Forum er et non-profit nettverk, som er ment å koble mennesker fra hele verden. Det viktige er interessen for ekstreme båter som er ment for profesjonell bruk. Seminaret har som mål og bedre arbeidsforhold om bord i slike båter, og gi hverandre råd som øker sikkerheten og en effektiv utnyttelse av båter som krever mye av føreren og som tåler ekstreme belastninger. Fokus er på praktiske studier og  metodikk for å forbedre ytelse, og for å redusere farlig eksponering og risiko for skade. Forumet arrangeres hvert annet år. Og har siden oppstarten vokst fra 10 deltagere til 260.