Dropper vannscooter-rettssaken

Carl Jacob Johansen som forsøkte å kjøre opp Telemarkskanalen vedtar boten.

Publisert Sist oppdatert

15 vannscooter-aksjonister ble stoppet av politiet i sommer da de var på vei opp Telemarkskanalen.

De kjørte fra Arendal til Skien, og ble stanset ved slusa i Skien, der politiet ventet mannessterke og delte ut bøter. I spissen sto vannscooter-importør Carl Jacob Johansen som fikk en bot på 20.000 kroner, mens de andre fikk hver sin bot på 5000 kroner. Nå har Carl Jacob Johansen godtatt boten.

Saken var satt opp i Nedre Telemark Tingrett i Skien, og skulle ha vært holdt i dag. Men ifølge Agderposten bekrefter Carl Jacob Johansen at de vedtar boten. De må dermed videre sette sin lit til EUs overvåkningsorgan ESA, som har henvendt seg til norske myndigheter, fordi de mener vannscooterforbudet er ulovlig.

Etter henvendelsen fra ESA gikk Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell ut og sa at det er fullt mulig å bruke vannscooter i Norge, og at kommunene er forpliktet til å gi tillatelse. Båtliv skrev i oktober om kartet som alle kommunene må følge, som viser en helt annen virkelighet, der det er praktisk umulig for de aller fleste kystkommunene å godkjenne vannscooterkjøring, foruten å sende farkostene som er CE-sertifisert som C lengre ut til havs.

Selv om EFTAs har fastslått at dagens regelverk for vannscootere er i strid med EØS-avtalen, velger  Miljøverndepartementet å opprettholde forbudet, samtidig som departementet vil fortsette dialogen med ESA. Departementet mottok ESAs brev 3. oktober, og har to måneder på seg til å svare.