– Vannscooter-juks fra myndighetene

– Vannscooter-juks fra myndighetene

– Riksadvokaten har lagt føringer i saken, og det skal han ikke gjøre, sier vannscooter-entusiast Carl Jacob Johansen. I forrige uke trakk han rettssaken i Telemark.

Publisert Sist oppdatert

De 15 vannscooter-aksjonistene som forsøkte å kjøre opp Telemarkskanalen valgte i forrige uke å vedta boten på til sammen 90.000 kroner. Saken var satt opp i Nedre Telemark Tingrett i Skien, og skulle ha vært holdt fredag.

Til Båtliv sier Carl Jacob Johansen at de avdekket juks fra myndighetenes side bare to dager før rettssaken skulle ha startet.

– Det er opprettet kontakt mellom Riksadvokaten, domstolen og Politijuristen som skal føre saken i Telemark Tingrett. Det Riksadvokaten gjør er å legge føringer på saken, Riksadvokaten skal aldri blande seg inn i enkeltsaker, men det gjør han altså her, sier Johansen til Båtliv.

Ønsker én sak

Carl Jacob Johansen har bedt om at begge hans saker blir slått sammen til en sak.

– Men det vil de ikke gjøre. Hvorfor? Jo de vil unngå opprinnelsesspørsmålet og dømme meg. For myndighetene mener at en SeaDoo ikke får noen opprinnelse innenfor EU, greit nok det, men jeg var i Telemark for ikke lenge siden å kjørte min HSR-Benelli som er 100 prosent produsert innenfor EU. Dette gjorde jeg for at vi ikke skulle få noe spørsmål om opprinnelse i Telemark Tingrett, forklarer Johansen. Bakgrunnen er at ESA mener det bryter med prinsippene om fri handel å forby vannscootere som har produksjonstilhørighet innenfor EU.

Dialog

EUs overvåkningsorgan ESA har henvendt seg til norske myndigheter fordi de mener vannscooterforbudet er ulovlig.

Etter henvendelsen fra ESA gikk miljøvernminister Bård Vegar Solhjell ut og sa at det er fullt mulig å bruke vannscooter i Norge, og at kommunene er forpliktet til å gi tillatelse. Båtliv skrev i oktober om kartet som alle kommunene må følge, som viser en helt annen virkelighet, der det er praktisk umulig for de aller fleste kystkommunene å godkjenne vannscooterkjøring, foruten å sende farkostene som er CE-sertifisert som C lengre ut til havs.

Selv om EFTAs har fastslått at dagens regelverk for vannscootere er i strid med EØS-avtalen, velger  Miljøverndepartementet å opprettholde forbudet, samtidig som departementet vil fortsette dialogen med ESA. Departementet mottok ESAs brev 3. oktober, og har to måneder på seg til å svare.