Søk i arkivet

Jan PetterAndersen i Vik Ørsta stilte med folk på kort varsel for utredning, og kaller hjem folk for å få reparert skadene så rakst som mulig.
Jan PetterAndersen i Vik Ørsta stilte med folk på kort varsel for utredning, og kaller hjem folk for å få reparert skadene så rakst som mulig.
Denne delen av brygga klarte seg bra. Levanger sentrum i bakgrunnen.
Denne delen av brygga klarte seg bra. Levanger sentrum i bakgrunnen.
En av båtene som ble løftet opp mandag morgen.
En av båtene som ble løftet opp mandag morgen.
Brygga mandag ettermiddag.
Brygga mandag ettermiddag.
To gutter inspiserer den ødelagte båten etter påkjørselen lørdag kveld.
To gutter inspiserer den ødelagte båten etter påkjørselen lørdag kveld.
Båtforeningsleder Lars Edvard Hoff får mange spørsmål fra pressen i disse dager. Da han stilt eopp for Båtliv ringte Adressa.no
Båtforeningsleder Lars Edvard Hoff får mange spørsmål fra pressen i disse dager. Da han stilt eopp for Båtliv ringte Adressa.no
Tre båter ligger under vann etter sammenstøtet lørdag kveld.
Tre båter ligger under vann etter sammenstøtet lørdag kveld.

Frykter at halve brygga må skiftes ut

Ødeleggelsene etter helgens sementbåtpåkjørsel i Levanger er så store at ekspertene mener at halve anlegget må skiftes ut.

HOVEDBILDE: Brygge og båter i Havna småbåtforening fikk store skader lørdag kveld. Alle foto: Linn Krogh Hansen.

Levanger, Båtliv:

Skadene er ikke ferdig utredet etter at den 97 meter lange sementbåten Cyprus Cement kom ut av kurs og kolliderte med flytebryggen og båtene i Havna småbåtforening i Levanger lørdag.

Ifølge leder i båtforeningen, Lars Edvard Hoff, ble omlag 13 -14 båter skadet, og tre ligger under vann etter påkjørselen.

Kaller hjem folk fra ferie
Da Båtliv var på besøk i havnen mandag kveld var bryggeleverandøren Vik Ørsta på plass med utredere og montører for å kartlegge skadene. Salgsansvarlig Jan Petter Andersen fra Vik Ørsta forteller at de har kalt hjem folk fra ferie for å få reparert bryggene fortest mulig.

– Det ser ut som halvparten av anlegget må byttes ut, men først er det en del opprydningsarbeide som må gjøres, sier Andersen, og peker på de ødelagte bryggene, strømsøylene og båtene som ligger under vann.

Ti millioner kroner

Også Carsten Grønhaug fra Haugesundbaserte forsikringsselskapet Grønhaug Marineconsult AS var på plass for utredning. Grønhaug sier det er for tidlig å uttale seg nøykatig om skadenes omfang i kroner, men antyder en sum på rundt 10 millioner kroner.

Båtforeningens leder berømmer Vik Ørsta for å stille på kort varsel midt i fellefserien.

– De kom fra Oslo i dag, på seks timers varsel. Det setter vi stor pris på, understreker Hoff.

Sementbåten kommer til Levanger omtrent hver tredje uke, og det har aldri vært noe problemer med navigasjonen tidligere, ifølge foreningslederen.

– Men denne gangen gikk det galt da sementbåten skulle bakke ut. Den kom først litt feil ut, og da den skulle rette opp for å justere kursen ut, endte det på påkjørsel, sier Hoff. Det var også inngående sterk strøm i forbindelse med fløing.

Hoff understreker at de har en god dialog med «Cyprus Cement»-rederiet, som meldte seg nesten med en gang til båtforeningen. Den 4555 tonn tunge semnetbåten er regisert på Bahamas, men har norske eiere.

Kritiske til beliggenheten
Flere Båtliv har snakket er skeptiske til småbåthavnes beliggenhet i forhold til kaia der Cyprus Cement legger til. Sterk strøm,  trangt sund og småbåthavnens nærhet til kaia nevnes av flere.

Båtlivleser Svenn Hauge har kommentert følgende på Båtlivs facebookside, der vi la ut et bilde etter mandagens besøk i havnen:
«Og skylda får cementbåten, ikke tullingene som anlegger en småbåthavn på en slik måte at det gjør et trangt farvann enda trangere for skip som faktisk MÅ bruke den havna. Store skip må få plass til å manøvrere også når ting går litt galt».
Kommentaren har også fått flere «likes».


Se link med video her:


 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen