Båtliv mener:

Like greit uten vest. Faller de ut foran baugen, blir det ingen pent syn.
Full plan er i Middagsbukta en fin sommerdag er idiotisk og hensynsløst. Resultatet av slikt kan bli streng fartsbegrensning.
Journalist Axel Nissen-Lie mener at båtfolket må lære å ta hensyn, men er i mot streng fartsbegrensning.
Det må være plass til det myke båtlivet.

Sommer på godt og vondt

Alle var på sjøen i helgen, også de som burde tatt båtførerprøven.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDET: Mange er ikke klar over den store hekksjøen som oppstår ved halvplan. I en seilbåt er det greit, så lange man holder på glassene. I en kajakk derrimot er det ikke like hyggelig.

Ingen ting slår en dag på sjøen under slike forhold vi hadde i helgen. Det er mye snakk om at båtfolket selger båtene, og kjøper bobil i stedet. De kunne angre seg i går, hvor trafikken stod bom fast i flere timer fra Sørlandet. Dette mens vi kunne stupe fra rekka i stadig varmere vann. Søndag kveld tippet termometeret 20 grader, og det under båten.

Nei til fartsgrense

Det har vært en stor debatt om fartsgrenser i Indre Oslofjord. Bærum vil ha fem knop innen for alle øyene, og det ønsker mange i Asker også. Redningsselskapet støtter denne tanken, men båtfolket fnyser.

Jeg er i mot en fem-knops grense innen for øyene. Ja, kanskje på dager som i helgen, men slike har vi maks 10 stykker av i året. Resten av året virker det meningsløst. Hva med onsdagsregattaene inne i Bærum, hvor gøy blir det, om seilbåtene skal holde seg til reglen. Hva med windsurfing som er på vei tilbake. De seiler gjerne 20-25 knop. Knut Frostad fikk fartsbot for seiling over fem knop i Oslo med trimaranen «Academy».

Vis hensyn

Det er enkelte båtfolk som får politikerne, og redningsselskapet til å ønske strengere regler på fjorden. I løpet av få timer på søndag, så jeg flere. Sommerdager som i helgen er helt spesielle. Alle skal ut. Padlere, unge barn i små joller, brettseilere og roere. Noen seilbåter forsøkte så godt de kunne å få litt fart i den lette vinden også. Jeg så folk som svømte mellom båtene i Middagsbukta, hvor jeg også så flere båter i full plan.

Du tar en risiko, når du padler i trange sund, der båttrafikken er på det største. Risikoen er enda høyere om du ter en svømme tur, eller forsøker deg som nybegynner på brett i samme området. Men folk gjør det, og det må båtførerne ta hensyn til. Det må være plass til alle på sjøen, de få dagene det er sol og varmt, og da må man skru ned farten.

Bøtelegg bøllene

Det er båtførere som setter andres liv i fare som bør stoppes av Politiet. Ikke 12-åringer i gummibåt som føler friheten av å føre sin egen båt for første gang. Ikke windsurferen som forsøker å sette hastighetsrekord, eller ikke seileren som er uten redningsvest. Det er de som legger båten i plan i Middagsbukta. De som med store bløtekakebåter som kjører forbi padlere og snekker i halv-plan. Det er de som gir på litt ekstra for å komme foran, i stede for å slakke litt på farten for å gå bak. Det er disse som gjør det båtlivet surt og farlig for andre.

Barn i baugen

Mange snille foreldre lar barna sitte i baugen mens de kjører i full plan i bølgene. Jeg husker selv fra jeg var barn hvor gøy det var, og sjøen er for hyggelige opphevelser.

Det viktigste med sikkerheten er å holde seg om bord. Ikke vet jeg hvor mange ulykker det har vært med barna i baugen. En ting er sikkert. De trenger i hvert fall ikke bruke redningsvest, for faller de av, så havner de i propellen. Uten vest kan de kanskje komme så dypt at de slipper å dø i propellkverna.

Hva mener du? Si din mening i kommentarfeltet under artikkelen.

SOMMER: Ingen ting slår båtlivet på dager slik vi hadde i helgen.